Urstarkt 2021 – men Boozts utsläpp ökar – ”blockerar kunder”

Allt fler fossilfria leveranser, men onödiga returer utmanar fortsatt.

Hur går det för Boozt och hur hållbart är bolaget? Det kan man utläsa i e-handlarens senaste årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2021. Och nettoomsättningen under helåret ökade med 33,4 procent till 5,8 miljarder kronor, mot 4,3 miljarder året innan. EBIT-resultatet växte också i fjol till 265 miljoner, från 182 miljoner.

Större händelser under året var att Boozt köpte varumärkena Rosemunde och Svea. Antalet kunder uppges också ha ökat med en halv miljon.

Annons

Kunder har verkligen börjat ta till sig det nordiska varuhuskonceptet, vilket avspeglar sig i siffrorna. Under året har vi lyckats öka vår aktiva kundbas. Vi har även varit framgångsrika i att lyckas hålla våra nya och befintliga kunder fortsatt nöjda med tjänsterna och sortimentet vi erbjuder, kommenterar vd:n Hermann Haraldsson.

Vad gäller hållbarheten så släppte bolaget ut i snitt 0,34 kilo klimatgaser per order, till följd av utskick med frakt och returer. Den siffran är därmed oförändrad, från året innan. Boozt mäter sina klimatutsläpp på tre olika nivåer.

Och just denna siffra på 0,34 är ett mått på vad Boozt kallar för "intensitet per order". Det handlar i det här fallet om utsläpp från distribution och transport i kedjans senare led.

Under 2021 ökade antalet hanterade order med cirka 21 procent, jämfört med föregående år. Trots att de absoluta utsläppen från distribution och returer ökade, var det möjligt för oss att behålla en låg nivå på 0,34 kilo koldioxidutsläpp per order, hänförlig till distribution och returer. Detta tack vare våra lokala och optimerade distributionsmönster samt fossilfria leveransalternativ, skriver bolaget i sin rapport.

3 ton utsläpp

Samtidigt ökade de totala utsläppen – sett till hela distributions-kedjan, inklusive leveranser och returer – till i snitt drygt 3 ton per order, från 2,4 ton året innan. Under 2019 införde Boozt dock en så kallad "fair use-policy" i sina köpvillkor. Detta för att få bort fler returer.

Returer är nödvändigt inom e-handel och vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att skicka tillbaka varor. Fair use-policyn bidrar dock till att vi kan ha en transparent och uppriktig dialog med kunder, och eventuellt blockera kunder som vid upprepade tillfällen utnyttjar vår höga servicenivå avseende fri frakt och retur på bekostnad av vår verksamhet, andra kunder och miljön.

Omkring 25 000 kunder, eller 0,8 procent av den totala kundbasen, har hittills blockerats genom fair use-policyn, enligt bolaget. Trots att det är en liten andel av de över 3 miljoner aktiva kunderna på Boozt och Booztlet – så representerar de kunderna cirka 16 procent av den totala returvolymen.

Producerar allt mer solenergi

Bolaget lyfter även fram att det producerar allt mer egen solenergi, vilket sparar det 630 000 kronor om året. Detta jämfört med den genomsnittliga kostnaden för köpt energi.

Annons

Under 2021 producerade solpanelerna 20 procent av distributions- och lagercentralens totala energiförbrukning, en ökning med 13 procent från året innan. Samtidigt har andelen fossilfria och klimatkompenserade leveranser nästan fördubblats, från cirka 16 procent 2020 – till 31 procent i fjol.

Annons