Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Uteblivna löner och miljonskulder - Chiquelle riskerar konkurs

Pouya Boland, vd på Chiquelle
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Hyresvärden begär e-handlaren i konkurs

ANNONS

E-handelsföretaget Chiquelle har beskrivits som en framgångsaga och 2021 gjorde man ett rekordår med en försäljning runt 70 miljoner kronor. Modeföretaget öppnade även sin första butik i Mall of Scandinavia samma år, något som beskrevs som en succé.

Men nu målas det upp en annan bild av modeuppstickaren, och den nyss nämnda butiken.

LÄS ÄVEN: 100-tals i kö vid Chiquelles premiär: ”Överträffade alla förväntningar”

Efter två år i köpcentrumet har Chiquelle obetalda hyror på drygt 800 000 kronor till Rodamco Handel AB, som hyr ut lokalerna i Mall of Scandinavia. Något som nu lett till att hyresvärden yrkar på att Stockholms tingsrätt ska försätta bolaget i konkurs. Det rapporterar Aftonbladet.

Vi känner oss väldigt ledsna och tycker att detta är olyckligt. Vi gör allt vi kan för att rädda situationen genom samtal med bland annat externa parter, advokater, rekonstruktionsjurister, leverantörer och partners. Vi jobbar dag och natt med detta, skriver Chiquelles vd och grundare, Pouya Boland, i ett mejl till tidningen.

Anställda har sagt upp sig

Under fjolåret låg Chiquelles omsättning kvar runt 70 miljoner, men på sista raden lyser det illrött med ett minusresultat på -15,5 miljoner kronor. Samtidigt har skulderna hopat sig och det ska finnas sju allmänna skuldmål på nära 9 miljoner kronor. Bland annat ska bolaget vara skyldig Postnord miljonbelopp.

Butiksanställda vittnar också om att elen ska ha varit avstängd i butiken i flera veckor och att de jobbat ”under hemska arbetsförhållanden” med långa arbetspass utan raster, fel utbetalda löner och krav på obetald övertid.

Något som lett till att flera anställda sagt upp sig under sommaren enligt tidningen. Enligt Vd:n själv befinner sig bolaget nu i rekonstruktion, men någon rekonstruktionsansökan har inte inkommit till tingsrätten under onsdagsmorgonen.

Ingen av dessa anklagelser är korrekta. Vi arbetar enligt svensk lag. Vi har inte heller tagit emot något formellt klagomål från någon om dessa anklagelser – eftersom det inte finns någon grund i dem, skriver Pouya Boland och fortsätter:

Alla anställda har fått lönespecifikationerna och på grund av rekonstruktionsprocessen kommer lönerna att tas över av myndigheterna. Det finns ingen chans att någon anställd kommer att få mindre betalt, de kommer att få betalt ut exakt det belopp de har arbetat för, tyvärr med förseningar på grund av rekonstruktionsprocessen och likviditetsproblem.

LÄS ÄVEN: E-handlaren ska bli en kedja – här öppnar de nästa butik

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!