Utmanaren tar in 7,5 miljoner: ”Gynnar fysiska handlare”

"Fokus på att marknadsföra på bredare front ".

I fjol startades en ny nätmataktör Picsmart vars usp, unique selling point, var att "göra mat på nätet mer effektiv och personlig" genom att "stärka fysiska handlare och minskar klimatpåverkan".

De senaste åren har antalet möjligheter att få sin mat hemlevererad ökat, men det finns fortfarande stort utrymme för utveckling, skriver bolaget på sin sajt.

Annons

Affärsidén går ut på att kunden klickar hem varor genom Picsmarts sajt hos ett flertal lokala butiker som bland annat Ica, bagerier och specialbutiker till samma pris som i den faktiska butiken. Picsmart plockar upp varorna och levererar hem dem till kunden redan samma dag. Företaget har alltså inga egna lager.

Nu tar Picsmart in 7,5 miljoner kronor från en rad nya och befintliga ägare, för att expandera och ta fler marknadsandelar. Investmentbolaget Aggregate Media Fund är den som ansluter sig som ny betydande ägare. Även styrelsen utökar sitt innehav i samband med emissionen.

Vi ser Picsmarts erbjudande som en självklar förbättring för både konsument och handlare, som ytterligare kommer att effektivisera digitaliseringen av detaljhandeln, säger Peter Brodén, Investment Manager på Aggregate Media Fund, i ett pressmeddelande.

Företaget grundades i Stockholm och har har idag totalt 35 anställda. Picsmart levererar alla hemleveranser 100 procent fossilfritt via eldrivna fordon, men än så länge endast i huvudstaden. Man siktar på att expandera till fler städer under 2021.

Vi är otroligt glada över våra ägare och styrelse som så engagerat vill utveckla framtidens e-handel i en riktning som gynnar fysiska handlare, konsumenter, miljön och samhället, , säger Christopher Heybroek, vd och medgrundare av Picsmart.

Nu ligger vårt fokus på att marknadsföra Picsmart på bredare front och expandera till fler områden och städer genom nya partnerskap.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!