Valpbonanza: Husdjursjätten gör sitt bästa kvartal någonsin

Snuddade vid miljarden under senaste kvartalet.

Musti Group som står bakom butiker som Arken Zoo, Djurmagazinet och renodlade e-handlare som Vetzoo, rapporterar idag sina finansiella siffror för räkenskapsåret som slutade den 30 september.

Företagets vd David Rönnberg berättar glatt att man levererat sitt starkaste kvartal någonsin.

Annons

På uppdrag av Musti-teamet är jag glad att kunna rapportera att det senaste kvartalet var det starkaste i gruppens historia, säger David Rönnberg i en kommentar till rapporten.

Han talar då förstås om juli till och med september 2021. Ett kvartal då företaget omsatte 91,5 miljoner euro, runt 920 miljoner kronor, vilket är en ökning med nära 19 procent jämfört med i fjol. Det justerade rörelseresultatet landade samtidigt på 11,2 miljoner euro, eller 112 miljoner kronor.

När Musti separerar på den fysiska och digitala försäljningen så visar det sig att e-handeln stod för 20,4 miljoner euro, eller runt 205 miljoner kronor, av försäljningen under det sista kvartalet. Online står därmed för 22,3 procent av den totala försäljningen.

Vi ökade vår marknadsandel på alla marknader och fick in rekordmånga nya kunder, säger David Rönnberg.

Tydligen har många skaffat husdjur under pandemin och enligt Musti har man fångar upp runt hälften av dessa nya valpägare. För juli-september hade man nära 1,3 miljoner aktiva kunder.

Detta stöddes av den kontinuerliga ökningen av valpregistreringar i Norden och att vi fångade upp fler av dessa valpar än vår egen marknadsandel, genom att aktivt engagera de nya valpföräldrarna till Musti ekosystem och satsa på samarbetet med uppfödarna.

Tittar man på helåret, oktober 2020 till september 2021, så omsatte Musti runt 3,4 miljarder kronor med ett justerat rörelseresultat på 369 miljoner kronor. Även Musti klagar dock lite på fraktkaoset och menar på att marginalerna varit “något belastade” av ökade fraktkostnader från Asien.

Jag vill uppriktigt tacka alla våra medarbetare för det stora engagemanget med att betjäna våra kunder på bästa möjliga sätt. Jag ser fram emot verksamhetsåret 2022 med ett stort mått av tillförsikt, både baserat på de positiva signaler vi ser på marknaden och på den positiva energin inom organisationen, säger David Rönnberg.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!