Vände från kris till svarta siffror: ”Tydliga effekter av besparingar”

Nu växlar man upp i USA.

Desenio har fört en tuff tillvaro sedan börsintroduktionen. Men kanske går det att ana ljusglimtar nu för posterjätten. Bolaget redovisar nämligen ett positivt rörelseresultat på 19 miljoner kronor. Ett rejält uppsving från andra kvartalets -28 miljoner.

Det var även uppåt jämfört med tredje kvartalet förra året, då man noterade ett rörelseresultat på 17 miljoner.

Annons

Under det tredje kvartalet såg vi tydliga effekter av våra sedan tidigare annonserade kostnadsbesparingar. Rörelseresultatet steg och det operativa kassaflödet nästan fördubblades, skriver Fredrik Palm, vd på Desenio i vd-ordet.

Försäljningen gick dock åt andra hållet och minskade med drygt 11 procent till 212 miljoner. Det verkar inte oroa. Bolaget har nämligen kommit igång på allvar i USA. Den 26 september skickade man de första kundbeställningarna från sitt logistikcenter i landet.

Därutöver har vi, som vi tidigare berättat om, lanserat en helt ny webbplattform för Desenios webbplatser, med ny arkitektur och förbättrat gränssnitt. Förändringen gav omedelbar effekt redan under det tredje kvartalet, med högre konverteringsgrad. Även Poster Store kommer att migrera över på den nya webbplattformen.

Med alla åtgärder på plats återstår det nu bara att försöka få tryck i försäljningen också.

Sammantaget har vi nu kommit till en punkt i Desenios utveckling där infrastruktur och processer är utbyggda och effektiva, skriver Fredrik Palm.

Annons