Vände till vinst – nu väntar USA och nytt varumärke: ”Fantastiskt”

Händelserikt år för Layered och grundaren.

E-handlaren Layered, som säljer mattor och möbler, växte kraftigt under 2022. Omsättningen drog iväg från 39 till 57,6 miljoner kronor. Men resultatet gick åt andra hållet och landade i en förlust på -2,2 miljoner.

Det är dock ett minne blott för bolaget revanscherade sig rejält under 2023.

Annons

2023 var ett fantastiskt år för Layered, trots en kraftig nedgång i e-handel generellt. Layered hade en total tillväxt på 3 procent och försäljningen landade på 57,1 miljoner kronor. Vi hade ett starkt orderflöde och sett till lagda ordrar hade vi en tillväxt på 7 procent. Från ett minusresultat 2022 lyfte vi resultatet med 8,5 miljoner och hade 2023 en EBITDA på 6,5 miljoner kronor, säger Malin Glemme, som grundade Layered under 2015.

Samtidigt har bolaget tagit sig in på den åtråvärda amerikanska marknaden under våren.

I vår har Layered lanserat i USA och öppnade nyligen upp sajten mot köp därifrån, som en del i Business Swedens program är målsättningen att skala upp försäljningen där avsevärt. Första steget i satsningen var ett samarbete med kreatören Tekla Severin, som presenterades på plats i New York i februari.

Efter framgångarna med Layered väntar också ett nytt varumärke från Malin Glemme. Det har fått namnet Pick a poppy gör gör debut under tidig sommar. Fokus ligger på det dukade bordet, med handmålat keramik och handtryckt textil.

Vi tror på att skapa glädje och skönhet med de små detaljerna i vardagen. Pick a poppy är en hyllning till kreativitet, hantverk och glädjen i vardagliga ögonblick, säger Malin Glemme om nya satsningen.

Annons