Venue Retail Group gick från rekonstruktion till konkursansökan, tillbakadragen konkursansökan tillbaka till rekonstruktion. Koncernen bakom varumärken som Rizzo, Accent, Morris har haft ett händelserikt Q2 (december 2019-februari 2020). Nu är även siffrorna rapporterade.
Och faktum är att försäljningen i jämförbara butiker ökade med 3 procent under kvartalet. Däremot såg omsättningen en minskning från 240 miljoner till 231 miljoner kronor. Dessutom ökade rörelseförlusten från 1,4 miljoner till 13,4 miljoner.
Det är med blandade känslor som jag kommenterar kvartalet innan Coronapandemin slog till med full kraft i mars 2020. VRG gör ett försäljningsmässigt bra andra kvartal, även om inledningen var något trevande så blev det bättre ju längre kvartalet gick. Försäljningen under slutet av januari och under hela februari är VRG:s starkaste så här långt under verksamhetsåret. Den jämförbara försäljningen för kvartalet uppgår till +3 procent och för februari månad når vi hela +12 procent mot föregående år – vilket är klart bättre än marknaden i övrigt, kommenterar Jonas Ottosson, avgående vd och koncernchef, siffrorna.
Rörelseresultatet för kvartalet är givetvis inte tillfredsställande och förklaras av effekter från företagsrekonstruktionen och ett högt kampanjtryck i december 2019, vilket har haft en negativ effekt på marginalen.
"Utvecklas starkt"
Något som verkligen fått sig ett uppsving är e-handeln. Där har ökningen varit markant jämfört med samma period förra året.
Vår onlineverksamhet fortsätter att utvecklas starkt, plus 46 procent mot föregående år under kvartalet. Detta gäller även våra egna varumärken, Don Donna, Rizzo, Handskmakarn och A-TO-B. Lansering av A-TOB-resväskor har varit en succé och produkterna tagit en tydlig plats i vårt kunderbjudande, kommenterar Jonas Ottosson.