Säljfest: ”Världen har panik men jag kan berätta om en otrolig tillväxt”

Stark tillväxt hos sminkgiganten.

Flera e-handlare märker just nu av en ökad försäljning, och det handlar inte bara om virusrelaterade produkter som handsprit och värktabletter.

LÄS ÄVEN: 4000 flaskor på en vecka - "finns ingen hejd"

Annons

Internationell ökning

Konsumenterna laddar även upp med helt andra varor, som till exempel smink. Den norska e-handelsjätten Blivakker har enligt information till vår systersajt Ehandel.com haft en markant tillväxt i mars i år.

Världen har panik och börserna rasar men jag kan berätta om en otrolig tillväxt i mars såhär långt. Jag tror det beror på att många önskar att handla på nätet för att undvika stora folksamlingar, säger Blivakkers vd Einar Brandsdal.

Företagets internationella butik Cocopanda, som finns i bland annat Sverige, uppges ha ökat ännu mer på enskilda marknader.

Nätbutikerna i Tyskland och Österrike har haft en kraftig tillväxt, med ökningar på flera hundra procent jämfört med förra året.

Uttråkade kunder väntas köpa mer

För att bidra till att stoppa virusets framfart har Blivakker begärt att alla som kan arbeta hemifrån ska göra det. Enligt Brandsdal handlar det för närvarande om 50 personer. Företagets logistikpersonal arbetar dock på som vanligt även om de har större avstånd till varandra än normalt. Företagets lunchservering har stängt och företaget har infört strängare tvättrutiner.

Eftersom Norge har tagit beslut om att stänga alla skolor och förskolor, siktar Brandsdal på ännu bättre försäljningssiffror de kommande dagarna.

Jag tror att tillväxten fortsätter nästa vecka när fler sitter hemma och är uttråkade. Det blir högst sannolikt ett bra uppsving för oss, men vi hoppas förstås att viruset snart försvinner så att vardagslivet kan komma igång igen, säger Brandsdal.

Annons
Annons