Varningen: Försäljningen ner med en miljard – “oroväckande”

"En riktigt god julhandel behövs".

Svensk Handel har nu släppt sin Handelsbarometer för november månad. En undersökning som tar tempen på handlarnas sentiment kring försäljningen. Både fysiska och digitala.

Det talas om fortsatt pessimistiska vindar och indexet kring handlarnas framtidstro är alltså under det neutrala läget. Men för samtliga delbranscher noteras en viss uppgång i den senaste mätningen. Och det beror förstås på att julhandeln ligger runt hörnet.

Annons

En riktigt god julhandel behövs för att täcka upp för de svagare handelsmånaderna i januari och februari, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Inom e-handelsbranschen så ökar alltså framtidstron något. Framtidsindikatorn för e-handeln ökar med 1,4 enheter och hamnar denna månad på 81,8, vilket alltså är en bra bit under neutral-värdet på 100.

Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, säger Sofia Larsen.

Nästan hälften av alla konsumenter planerar dock att göra samtliga sina inköp online under Black Friday, enligt Svensk Handel.

Annons