Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Varningen: Här är misstaget e-handlarna gör: "Vänjer sig"

Fredrik Eriksson är VD på Omnicom Sverige
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Kan ta väldigt lång tid att reparera".

ANNONS

På Ehandel.se kunde man nyligen läsa om hur e-handlare tänker kring reklam och marknadsföring, i det kärva ekonomiska läget.

LÄS ÄVEN: Så reklamsatsar e-handlarna nu: ”Inte gömma oss på molnen”

Det här har mediebyråjätten Omnicom Media Group Sveriges vd Fredrik Eriksson snappat upp. Och nu vill han dela med sig av sina tankar kring hur man sticker ut med sin e-handel.

Jag tror att man måste ta utgångspunkt i konsumenten och deras förväntningar. I för stor grad utgår man ofta utifrån sin nuvarande fysiska affär och försöker replikera den online, snarare än att tänka utifrån konsumentens behov och förväntningar på en som e-handlare, säger Fredrik Eriksson till Ehandel.

Ska vara enkelt

Konsumenten förväntar sig fortfarande motsvarande köpupplevelse och service online. Och varumärket måste hänga ihop över alla kanaler, anser han.

Men man förväntar sig också en högre grad av enkelhet och bättre användarupplevelser, snabba leveranser, gratis returer och kanske lägre priser. Utöver det behöver du identifiera vad som gör just din e-handel unik, varför ska konsumenterna köpa din produkt online hos just dig, säger Fredrik Eriksson.

Rätt set-up!

Den fysiska butiken är ofta ett väloljat maskineri – medan satsningen på e-handel riskerar att bli åsidosatt rent organisatoriskt. Och det är inte en framgångsrik strategi för att lyckas, menar han.

Ur ett marknadsföringsperspektiv bör man se till att man rätt infrastruktur och set-up för att kunna kapitalisera på potentialen i datadriven marknadsföring. Hög grad av automatisering för att kunna agera snabbt och ha rätt uppföljningsmetodik och ramverk på plats, är superviktigt. Det är inte lätt, men det ger nya intäktsströmmar för de som hittar vägen, säger han.

Satsa på långsiktig reklam

Samtidigt förändras spelreglerna nu för e-handlarna, när konsumenterna får mindre pengar över till konsumtion.

Äter räntor och elräkningar upp konsumtionskapitalet, så spelar det inte så stor roll hur pass hög rabatt det är på en vara, om varan är något man inte verkligen behöver här och nu. Enkelt uttryckt eftersom det finns färre kunder i marknaden fungerar den taktiska reklamen sämre. Det vi däremot vet är att den långsiktiga kommunikationen fortfarande fungerar, säger han.

Käkar marginaler

Ja, det där med långsiktig reklam tycker han är viktigt. Som e-handlare bör man därför akta sig för att ge för aggressiva rabatter – och att kasta sig in i ett kortsiktigt priskrig, anser Fredrik Eriksson.

Det kanske räddar en viss del av försäljningen kortsiktigt. Men till en kostnad av minskade marginaler, vilket vänjer konsumenterna vid en lägre prismodell, något som kan ta väldigt lång tid att reparera och därmed bli väldigt kostsamt.

Ska man bara ge ett råd så är det att inte glömma bort den långsiktiga strategin, se till att ha lite is i magen och vara redo när konjunkturen vänder.

Då vänder det

Så ta det lugnt. För snart kanske det ändå vänder, är expertens budskap.

Det finns nämligen historiskt sett en korrelation mellan marknadens medieinvesteringar och den generella ekonomiska tillväxten, det vill säga BNP.

Och BNP förväntas sjunka med cirka -1 procent i år, medan mediemarknaden går ned med cirka -2,1 procent 2023, enligt den senaste prognosen från IRM, Institutet för Reklam och Mediestatistik.

Lite beroende på ränteutvecklingen och om vi verkligen är förbi räntetoppen nu eller inte, så tror jag det finns öppning för en starkare mediemarknad under andra halvan av året.

Med det sagt tror jag inte att investeringarna kommer att växa men den nedåtgående kurvan kan plana ut. Historiskt så varar en rejäl dipp i medieinvesteringarna sällan längre än ett kalenderår. Och IRM spår en tillväxt i medieinvesteringarna på 1 procent 2024.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!