Varubreven blev julhandelns stora vinnare – ökade rejält

"Roligt att de är så populära".

Julhandeln på nätet blomstrar och även om andelen paket minskade något, så fick de varubreven ett ordentligt uppsving. Detta trots alla turer kring dessa.

När siffrorna nu summeras visar det sig att det var den kategori som ökade allra mest. Det är också en kategori som Postnord satsat hårt på den senaste tiden genom att bland annat införa hemleverans även för större varubrev.

Annons

Mängden paket ökade, men i mindre takt än tidigare år. Det som verkligen drog iväg var varubreven, som ökade med drygt 19 procent jämfört med 2018. Om vi lägger ihop alla paket och varubrev blev den totala ökningen i volymen 6 procent, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Varubreven får gratis extratjänst – framtagen med e-handlare

Totalt skickades det hela 3,5 miljoner varubrev i jultrafiken.

Det är roligt att se att de är så populära, säger Maria Ibsén.

Varubreven har tidigare också mött en hel del kritik från e-handlare efter att de blivit både dyrare och måtten ändrats. Postnord tog därefter till sig av kritiken och minskade avgiften för överskridande mått från 38 till 5 kronor.

LÄS ÄVEN: PostNord gör om varubreven igen - lanserar ny tjänst

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!