Varugruppen som dominerade Black Friday-kampanjerna

"Förvånade till och med oss".

Analyserna från årets Black Friday och Cyber Monday rasar in i en strid ström. Nu vet vi även vilken varugrupp som i störst utsträckning ändrades i pris under reahögtiden. Det visar sig att hemelektronik tog en hejdundrande seger. Det avslöjar data från Woilà, som baseras på köp av 65 000 produkter under perioden 25/11-2/12.

Vi väntade oss att se många prisjusteringar under Black Friday och Cyber Monday, med tanke på att de readagarna har puttat undan mellandagsrean som ledande reaperiod. Men att hemelektronik står för så mycket som nästan hälften av alla prisförändringar förvånade till och med oss, säger Wilhelm Schenning, vd på Woilà, i ett pressmeddelande.

Annons

Black Friday beräknas ha omsatt drygt 7,1 miljarder kronor i år och den genomsnittliga prissänkningen landade i år på 24 procent.

Vet man vad man letar efter, och håller koll så att det inte fuskas med prissättningen, finns det mycket pengar att spara för konsumenten under Black Friday-rean, säger Wilhelm Schenning.

Produktsegmenten med flest prissänkningar under Black Friday och Cyber Monday:
Andel av marknadens alla prissänkta produkter: 

1. Hemelektronik 38,7%
2. Skönhet & Hälsa 17%
3. Apotek 11,7%

Produktsegmenten med minst antal prissänkningar under Black Friday och Cyber Monday:
Andel av marknadens alla prissänkta produkter:

1. Böcker 1,01%
2. Mode & Inredning 1,04%
3. Spel & Film 1,35%

Annons