Varumärket skrotas – nu har jätten valt namn: ”Inte försvarbart”

Apoteksgruppen blir ett minne blott.

Det har hängt lite i luften sedan sammanslagningen mellan Apoteksgruppen och Kronans Apotek. Men nu har den nya kedjan slutligen ett namn. Och valet föll på, håll i hatten, Kronans Apotek.

Kostnads- och effektmässigt är det inte försvarbart att jobba vidare med två varumärken. Vi har tittat på tillgängliga data och efter att ha sammanvägt alla parametrar så väljer vi att framåt utgå från Kronans Apotek som varumärke. Det är tydligt starkare av de två, såväl i fysiska butiker som online, förklarar Tobias Karlsson, marknads- och kommunikationsdirektör, beslutet.

Annons

Arbetet med att samla allt under ett enda varumärke kommer att ta tid, skriver koncernen. Det kommer att inledas så snart en plan är på plats.

Nu kan vi inleda arbetet med att skapa ett gemensamt innehåll under ett varumärke. Vi har två fantastiska organisationer med en enorm kompetens och nu ska ett plus ett bli tre. Nu bygger vi en ny stark apotekskedja som kommer utmana marknadsledarna på riktigt, säger Erik Sjögren, vd på den nya apoteksjätten.

LÄS ÄVEN: Nya jätteapotekets VD avslöjar: Här är receptet för framgång

Annons