Nya jätteapotekets VD avslöjar: Här är receptet för framgång

"Årliga synergier på 25 miljoner euro".

Kroka arm är på modet. I början av februari i år stod det klart att finskägda Kronans Apotek skulle slås ihop med Apoteksgruppen.

Det nya bolaget kommer fokusera på att utveckla sin e-handel eftersom det är där tillväxten sker på apoteksmarknaden och det är dit kunderna söker sig i allt större omfattning. Affären beräknas också ge synergier främst genom lägre fasta kostnader, konstaterade Kronans Apotek i ett pressutskick då.

Annons

Nyligen godkände Konkurrensverket sammanslagningen av apotekens ägarbolag: Oriola och Euroapotheca group. Tillsammans väntas de bli den tredje största aktören på den svenska apoteksmarknaden.

På måndagen avslöjade de även vilka som ska leda det nya bolaget. Vi på Ehandel bestämde oss för att kontakta vd:n Erik Sjögren för att få veta mer om riktningen framåt.

Målet är att få ihop en bra mix av både erfarenheter och personligheter, som dels kan samarbeta bra men även leda en så här stor förändring i rollen som ledningsgruppmedlemar.

"Bygga starkare företag"

Han tillägger att det nya bolaget ska "skapa nya möjligheter genom sin storlek på marknaden". Affären väntas också ge "synergier främst genom lägre fasta kostnader".

Transaktionen beräknas skapa årliga synergier om cirka 25 miljoner euro på EBITDA-nivå. Och det nya företaget kommer under de kommande två till tre åren att koncentrera sig på att plocka hem dessa synergier, säger Erik Sjögren och tillägger:

Det handlar om att bygga ett starkare företag både genom sammanföra anställdas styrkor och kompetenser, men även genom synergier och på detta sätt utmana marknadsledarna.

LÄS ÄVEN: De ska leda nya apoteksjätten: “Har försökt bygga ett team”

Annons
Annons