ANNONS

Vass e-handlare i konkurs - besvikna kunder och skulder

"Verkar ha noll koll".

E-handelsbolaget Live Lake AB, som står bakom nätbutiken Knivshop.se, har försatts i konkurs. Beslutet togs av Borås tingsrätt den 14 april och bekräftar därmed slutet för ännu en nischad e-handelsaktör i en allt tuffare marknad. Konkursförvaltare är Daniel Lindroth vid Ackordscentralen Väst.

Knivshop profilerade sig som en nätbutik för kvalitetsknivar – riktad till både amatörer och proffs. Men bakom det vassa yttre dolde sig en ekonomi som blödde kraftigt.

ANNONS

 

Bolagets senaste årsredovisning, som slutar sista augusti 2024, visar att omsättningen nästan halverades till 1,5 miljoner kronor från tidigare 3,1 miljoner. Rörelseresultatet förvärrades också och landade på minus en halv miljon kronor.

Verksamheten har inte utvecklat sig såsom förväntat, trots alla insatser, skriver bolaget i årsredovisningen.

Miljonbelopp i skulder

Enligt färska uppgifter från Kronofogden har bolaget ett skuldsaldo på över 270 000 kronor, fördelat på åtta enskilda mål. Bland fodringsägarna finns flera leverantörer inom outdoor- och kökssegmentet, däribland Fällkniven AB, Roswi AB, Smort AB och Digital Effekt i Sverige AB.

Utöver detta finns även ett historiskt mönster av förfallna skatter, felparkeringsavgifter och trängselskatter som inte betalats i tid. Bolaget har dessutom haft tillfälliga skatteanstånd motsvarande 9,3 procent av sin omsättning – ett tydligt tecken på en likviditet under press.

Samtidigt som konkursen är ett faktum fortsätter Knivshop.se att annonsera utförsäljning i sociala medier.

På bolagets webbplats nämns dock inget om konkursbeslutet, vilket väcker frågor om transparens gentemot kunder. På Facebook uttrycker frustrerade konsumenter sin ilska över uteblivna leveranser och bristfällig kundtjänst:

Du kan nog räkna bort denna butiken. Dom verkar ha noll koll och bryr sig inte ett skit, skriver en användare.

Varning, jag beställde i november – har fortfarande inte fått någon kniv, skriver en annan.

Trustpilot-snittet för butiken ligger i dagsläget på låga 2,0 – klassificerat som “Dålig”.

Trots flera kommentarer från besvikna och irriterade kunder – både i sociala medier och på betygsplattformar som Trustpilot – ser vi inga tecken på att bolaget bemöter kritiken eller kommunicerar med sina kunder.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se