VD:n om starka vändningen – och börsomställningen: ”Fått tumma lite”

Bubblerooms nya liv.

Bubbleroom visade upp stark tillväxt och stärkt bruttomarginal för årets första kvartal. Detta i en tid då e-handeln i stort gått knackigt och omvärldsläget medför stora utmaningar.

Vi tog en pratstund med vd:n, Ville Kangasmuukko Nordström om bolagets senaste rapport, en sjunkande aktie (med vändning på gång?) och omställningen till noterad miljö.

Annons

Först och främst, vad är det som gör att ni driver tillväxt medan andra kämpar?

Det finns flera anledningar. En av dem är att vi ser en jättestor bröllopsboom där ute. Vi hör också att det är svårt att få vigseltider. Flera års inställda bröllop tas igen nu när samhället öppnats upp. Så vi ser en jättehög tillväxt i kategorin festklänningar, i synnerhet bröllopsklänningar. Vi är jättestolta att kunderna väljer att bära våra kläder i sina finaste stunder, säger han till Ehandel.

Men även beslutet att börsnotera bolaget har medfört en rad positiva effekter och framtidsutsikter, menar han.

Med kapitalanskaffningen i och med noteringen har vi en helt annan rörelsefrihet. Bolaget är i ett helt nytt skede, där vi till exempel kunnat accelerera vårt kunderbjudande. Men också öppna på fyra marknader på Zalando. Vi ser också att omställningen vi gjort inom vardagskläder är med och bidrar i stor utsträckning.

Han säger dock att den största stoltheten i senaste rapporten tillfaller ökningen av tidigare nämnda bruttomarginalen, som gick från 57,7 till 62,9 procent. Men också att man nu kan titulera sig lönsamma under den senaste tolvmånadersperioden. Resultatet landade visserligen på minussidan, men förbättrades mot samma period förra året.

Plötsliga vändningen

Vid tiden för intervjun såg dock marknaden ut att reagera negativt. Där och då var aktien ned tre procent. Men det går snabbt på börsen och bara några minuter senare vände den uppåt. Vid tiden för publicering är den upp hela 8,7 procent för dagen.

Vad tänker du om att aktien ändå har backat i år, trots att ni överlag är väldigt nöjda med vad ni har presterat? Har förväntningarna varit orimligt höga?

Jag tycker inte att det är vd:ns uppgift att kommentera värderingen. Den får sättas av marknaden. Men det jag har sagt hela tiden är att vi ska göra fina kvartalsrapporter och resultat över tid. Nu har vi släppt två rapporter som noterade och båda visar att vi tar alla steg i rätt riktning mot våra finansiella mål, som vi kommunicerat. Jag är övertygad om att vi levererar enligt plan, vilket vi gör för stunden, så kommer vi också att få avkastning på det.

Annons

Han konstaterar också glatt att aktien vänder uppåt mitt under intervjun. Ett minst sagt positivt besked för börsnykomlingen.

Hur har omställningen till noterat bolag varit för er i ledningen och bolaget i stort?

De största ändringarna har varit för ledningen - ytterst för mig som vd och för vår finanschef. Det jag hade hört från andra börs-vd:ar var att man lägger en större del på avrapportering och administration. Det har tagit mer tid än jag hade förväntat mig, säger han och fortsätter:

Samtidigt är jag nyfiken som person och det är väldigt spännande att få uppleva skillnaderna mellan onoterad och noterad miljö. Men självklart drivs jag ytterst av att jobba med vår produkt och vårt kunderbjudande. Noteringen har inneburit att jag fått tumma lite på det och lägga en större del på allt det regulatoriska. Men man ska komma ihåg att allt är nytt för oss fortfarande, så vi kommer att lära oss och effektivisera så jag kommer att kunna lägga mer fokus på kund och produkt.

"Kan vara mindre transparent"

En annan skillnad har varit kommunikationen internt. Ett börsnoterat bolag behöver nämligen strama upp informationsflödet rejält. Även inom organisationen.

Organisationen har blivit påverkad på så sätt att jag i min ledarstil utgår från att vara transparent och inkluderande med hela organisationen. Men börsen har gjort att jag kan vara mindre transparent, vilket är nytt för oss och något vi jobbar med internt. Allt för att inte tappa förmågan att ta snabba beslut. Man behöver bygga sin affär där alla i organisationen har relevant information och kan vara snabbrörliga, utan att varje litet beslut behöver förankras hela vägen upp till vd.

Men du har ändå fått hjälp och råd på vägen av andra e-handlare som gjort samma resa?

Jag har skaffat mig ett brett nätverk under åren. Både med vd:ar i e-handelsbolag och andra utanför e-handelsbranschen. Alla har varit förvånade över att en större del av arbetstiden går till rapportering och administration. Så jag var medveten om omställningen. Och just nu gör vi ju allt för första gången. När vi väl gått levererat fyra rapporter så kommer vi förstås att vara i ett läge där vi har lärt oss hur vi ska hantera organisationen på bästa sätt.

Autostore nyckeln till lönsamhet

Trots att bolaget nu uppvisar en lönsam tolvmånadersperiod finns dock inga planer på att gå mot ett brutet räkenskapsår. Något som säkerligen kan vara frestande. Inledningen på året brukar ju innebära sämre resultat, efter en lång rad kampanjperioder, som i sin tur leder till svagare marginaler.

Vi gillar ändå att ha en ett vanligt kalenderår. Dels för att det är kutym inom noterade bolag. Och dels vi jobbar för att leverera starka resultat över tid och då kommer lönsamheten att synas, oavsett kvartal. Sen gör man ofta minus under första kvartalet, eftersom det är en försäljningsperiod med mycket kampanjer. Det är inget unikt för oss. Det är så retailbranschen ser ut.

Innan vi släpper iväg Ville till nästa intervju måste vi förstås få veta vad det nu är som ska vända på skutan och ta dem till svarta siffror, även på kvartalsbasis.

Vi är ju lönsamma redan under den senaste tolvmånadersperioden. Men tittar vi på hur vi blir lönsamma i Q1 nästa år, så ser vi bland annat vår autostoreimplementering, som nu pågår, som en av nycklarna. Vi ser att andra som har gått från manuell till automatiserad lagerhantering har fått en tydlig effekt på ungefär fyra procent på sista raden. Det är också det vårt case bygger på. Så hade vi haft autostore på plats redan i dag, hade vi redan varit på plus minus noll.

Sen utökar vi även sortimentet hela tiden, vilket även även ökar bruttomarginalen. Vi ser att börsobolag inom mode har haft svårt att leverera lönsamhet fram till brytpunkten vid en miljard i omsättning. En anledning till det är att de säljer en stor andel externa varumärken med låg bruttomarginal. Vi kan redan vara lönsamma, eftersom vi är ett modehus online med egna varumärken och högre bruttomarginaler, avslutar Ville Kangasmukko Nordström.

Annons