Vd:n om superkvartalet: ”Kommer regna imorgon också”

"Våra frakter är nu nio veckor på sjön istället för fem".

På tisdagsmorgonen presenterade Boråsbaserade snabbväxaren Revolutionrace en tillväxt på hela 95 procent för första kvartalet 2021. Då bolagets räkenskapsår är brutet så sträcker sig kvartalet från juli till och med september i år.

Omsättning landade på 254 miljoner kronor. Rörelseresultatet i bolagets första kvartal 2021 summerades till 73 miljoner, vilket är mer än en fördubbling, jämfört med motsvarande period i fjol.

Annons

LÄS ÄVEN: Rapport: Revolutionrace raketrusar – fördubblar vinsten

Vd:n och medgrundaren Pernilla Nyrensten pekar i en intervju med Ehandel ut tre skäl till supertillväxten – för online-försäljaren av fritids- och funktionskläder: Nöjda kunder, väloljad operationell förmåga – och ett starkt varumärke.

Vi har byggt en agil organisation som hanterar svåra situationer på daglig basis. Det finns alltid utmaningar. Just nu exempelvis vad gäller varuförsörjnings-problemen i Asien och dessförinnan pandemin. Vi har hanterat båda utmaningarna med stor framgång, säger Pernilla Nyrensten till Ehandel.

Hon tillägger att det också beror på att bolagets medarbetare har arbetat proaktivt. Redan när pandemin bröt ut i mars 2020 så förstod hon att det skulle kunna uppstå fraktproblem när samhällena öppnade upp igen efter slopade restriktioner.

Vi såg framför oss bekymmer för ett varumärke som Revolutionrace som har många återkommande produkter. Så vi tidigarelade våra ordrar redan för åtta månader sedan. Och det ger oss en stor fördel nu när våra frakter är nio veckor på sjön – istället för tidigare normala fem veckor. Sedan har vi ovanpå det gjort flera operationella åtgärder och träffat samarbeten för att hålla nere våra kostnader.

Får skjuta på sortiment

Inför den intensiva julhandeln så är därmed både bolagets tyska och svenska lager välfyllda, enligt Pernilla Nyrensten.

Det ser väldigt bra ut med varuförsörjningen för vår del. Men några enstaka produkter blir lidande, liksom några nya lanseringar. Vi kommer exempelvis flytta försäljningen av våra ryggsäckar till nästa kvartal. Men med det sagt så har det inte någon signifikant påverkan på nettoförsäljningen – och oktober inleddes väldigt starkt.

Ryggsäckarna är dessutom en ny produktkategori, vilket följaktligen medför en lite mindre beställning volymmässigt. När det kommer till återkommande sortiment så lägger vi större volymer, och det påverkar såklart nettoförsäljningen mer.

Annons

Har ni satt någon prognos för nästa kvartal?

Vi lämnar inga prognoser, utan håller oss till vårt finansiella mål på 2 miljarder kronor för bokslutet 2023 respektive 2024. Och en EBIT-marginal på minst 25 procent. I vårt första kvartal så uppgick den marginalen till 28,2 procent.

Men hur många funktionskläder kan svenskarna rimligen behöva? Ser ni en risk för att marknaden mättas?

Det kommer att regna imorgon också. Men skämt åsido så har vi långt i från nått taket vad gäller att ta ytterligare marknadsandelar. Vi har unika produkter, med väldigt bra passform och som adderar värde till kunderna. Det är ett nytt modernt varumärke med stor synlighet i sociala medier. Och vi förstår verkligen våra kunder.

Pernilla Nyrensten pekar på att bolaget nu säljer sina kläder på totalt 36 marknader. Och försäljningen växer både på befintliga och nytillkomna marknader med 156 respektive 155 procent, enligt vd:n.

Vi har ett bra momentum, både som varumärke och inom vårt segment med multifunktionella kläder.

Vilka marknader ska ni ge er in i härnäst?

Vi lanserade nyligen i Schweiz och USA och har haft en riktigt bra lansering i Schweiz, säger Pernilla Nyrensten innan hon måste avsluta för att kasta sig in i ett möte med investerare.

Annons