ANNONS

VD:ns ord i krisen: "Antingen biter vi ihop och kör, eller så lägger vi oss ner och dör"

Emil Thyrén
7 miljoner i förlust till 6 miljoner i vinst.

På bara två år har e-handlaren TCM Cykel gått från ett mångmiljonunderskott och en organisation i fritt fall till stark lönsamhet och en förväntad omsättning på 100 miljoner kronor. Med en ny vd, ett stenhårt fokus på e-handel och en ombyggd affärsmodell har företaget vänt en djup kris till en aggressiv expansion – mitt i en bransch där många andra kämpar.

ANNONS

2022 var ett mörkt år för den Söderhamnsbaserade cykelåterförsäljaren TCM Cykel. Bokslutet visade ett minusresultat på nära 7 miljoner kronor på en omsättning om 60 miljoner. Men under 2023, när Emil Thyrén tog över som vd, inleddes en dramatisk vändning. Redan första året nådde bolaget ett nollresultat. Och under 2024 kunde man visa upp en vinst på cirka 6 miljoner kronor och en omsättning på 85 miljoner – en tillväxt på över 30 procent.

Det fanns en vilja, men ingen kontroll, säger vd Emil Thyrén om situationen han ärvde.

Nu är siktet inställt på att passera 100 miljoner i omsättning under 2025 med ett ännu starkare resultat.

Helt nytt fokus

Vändningen inleddes med en total genomlysning av verksamheten. Thyrén och ledningen granskade varje faktura, kapade alla onödiga kostnader och skar ner på personalstyrkan i en process som beskrivs som "brutal, men nödvändig".

Samtidigt skrotades den gamla affärsmodellen som "allt-i-allo inom cykel och friluft". Istället valde TCM att fokusera på ett premiumsortiment för kvalitetsmedvetna konsumenter. Fokus ligger nu på cyklar i prisklassen 20 000–150 000 kronor.

Vi kan inte vara allt för alla, och vi varken kan eller vill konkurrera om lågkvalitetscyklar för 3000 kronor, förklarar Thyrén.

E-handel och teknik som motor

Den nya strategin sätter e-handeln i centrum för tillväxten. Företaget använder e-handelsplattformen Geins för att kunna skräddarsy kundupplevelsen. Under hösten lanseras även ett nytt affärssystem för att skapa bättre struktur i logistik och ekonomi.

Tekniken är idag ett strategiskt konkurrensmedel, säger Thyrén.

Även om e-handeln är motorn, fungerar de fysiska butikerna i Söderhamn och Stockholm som "förlängda armar" som bygger trovärdighet och trygghet.

Transparens och teamet avgörande

Enligt Thyrén var en avgörande faktor för att lyckas den interna kulturen. Ledningen var helt transparent med krisens allvar.

Vi sa som det var: Antingen biter vi ihop och kör, eller så lägger vi oss ner och dör, berättar Thyrén. Det gjorde att de flesta valde att stanna kvar, och vi blev mer sammansvetsade än någonsin.

Fokus på att varje kund ska vara nöjd genomsyrar nu hela organisationen, som stärkts med specialister inom bland annat marknad, PIM och ekonomi.

Siktar på att bli Nordens ledande

Med en stabil grund och stark tillväxt siktar TCM Cykel nu på att bli Nordens ledande e-handel för cyklister. Planerna inkluderar att öppna fler konceptbutiker i landet och en flytt till nya lokaler som tredubblar lagerytan.

Emil Thyréns råd till andra företag i en liknande situation är tydliga: gräv i siffrorna, fokusera på kärnaffären och få med teamet.

Du måste jobba med de jobbiga sakerna. Ska du växa med lönsamhet är det alltid mycket jobb. Men om du får alla att dra åt samma håll, då händer det grejer, avslutar han.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se