Vestiaire Collective: ”Förutspås växa med en otrolig hastighet”

"Befinner oss mitt i secondhand-boomen".

I början av veckan kunde vi rapportera om att den globala lyxmarknadsplatsen Vestiaire Collective hade öppnat sin första butik i den fysiska verkligheten, i ett varuhus i centrala London.

LÄS ÄVEN: Exklusiv marknadsplats öppnar en permanent butik

Annons
Annons

Vi vände oss till företagets vd Maximilian Bittner för att ta reda på varför en så framgångsrik onlinemarknadsplats, som grundades i Paris, och är etablerad i på flera marknader i världen valde att satsa på en fysisk butik just i London.

Vi befinner oss för närvarande mitt i "secondhand-boomen", säger han till Ehandel.

Storbritannien är en av våra största marknader och vi har en riktigt engagerad kundgrupp i London, så det är definitivt rätt plats för oss just nu.

LÄS ÄVEN: Vestiaire Collective tredubblar med app-älskande svenskar

På lyxvintage-marknadsplatsen lägger privatpersoner ut artiklar till försäljning. Men i den fysiska butiken är det Vestiaire Collective som står för alla varor. Ett vintage-team väljer ut vilka artiklar som ska hamna på hyllorna i den fysiska butiken, och urvalet leds av säsongens trender.

Secondhand-marknaden förutspås växa med en otrolig hastighet på i genomsnitt 12 procent från år till år och återförsäljningsindustrin förutspås öka omsättningen från 25 miljarder dollar 2018, till 36 miljarder dollar 2021, säger Max och fortsäter:

Till en början valde Vestiaire Collective ut 200 artiklar som placerades i butiken i London. Bland dessa fanns tio stycken "ikoniska artiklar ur modehistorien", enligt bolaget, som valdes ut just i samband med Vestiaire Collectives tioårsdag.

Men med en fysisk butik kommer bolaget inte att fokusera mindre på sin onlineaffär. Butiken i London har en enorm digital skärm som kunder kan använda för att se vad nätmarknadsplatsen har att erbjuda. Butiken lockar alltså in kunden i Vestiaire Collectives värld för att antigen köpa något från butiken eller fortsätta till webbplatsen.

Annons
Annons

Samarbeten mellan andrahandshandeln och detaljhandeln är branschens framtid och vi vill leda denna rörelse, avslutar vd:n.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!