VD-intervju: Vestiaire Collective tredubblar med app-älskande svenskar

"Köpkraften har dramatiskt förskjutits".

VestiaireCollective.com, den globala lyxvintage-marknadsplatsen, lanserades i hjärtat av Paris under 2009. Idén om att starta en online-marknadsplats för lyxmode kom upp när grundarna märkte att flera av deras vänner hade dyra designer artiklar hemma som de inte längre använde.

På den tiden fanns det inte många bra eller pålitliga alternativ för den som skulle vilja sälja lyxvintage på nätet. Därför kom Vestiaire Collective till. Det skulle bli en plats där privatpersoner kan lägga ut sitt designermode till försäljning, och där kunderna kunde vara säkra på att varorna de klickar hem är äkta varor.

Annons
Annons

Det här konceptet med återförsäljning på nätet, var helt nytt. Att shoppa vintage online var inte alls populärt i Frankrike vid den tidpunkten då Vestiaire lanserades, kunderna drogs till det unika urvalet som de inte kunde komma åt någon annanstans. Men det som också var viktigt för grundarna var att det cirkulära modekretsloppet skulle vara hjärtat av projektet, och uppmuntra fler till att återanvända modet istället för att köpa nytt, berättar vd:n Maximilian Bittner för Ehandel.

Med facit i hand, tio år senare, menar Max att han inte skulle göra något annorlunda om han fick göra om Vestiaire Collectives resa.

Jag tror att grundarna skapade Vestiaire Collective helt perfekt för den era de lanserades i, jag tror inte att jag skulle ha gjort något annorlunda om jag hade varit med från början.

När det kommer till företagets fortsatta riktning, gör min tidigare tekniska erfarenhet och bakgrund inom den asiatiska marknaden att jag är särskilt fokuserad på att förbättra sajtupplevelsen och kundengagemanget, samtidigt som jag vill expandera bredare i  Asien och Stillahavsområdet.

Bolaget har vuxit till att bli den största globala secondhand-lyxmarknadsplatsen på nätet. I början av sommaren tog företaget in över 400 miljoner kronor i nytt kapital som skulle gå till expansion och nya tekniska lösningar.

LÄS ÄVEN: Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Idag är Vestiaire Collective representerat på 50 marknader världen över och har 6 kontor i Paris, London, Berlin, Milan, New York och Hong Kong.

De viktigaste marknaderna för oss i Europa är Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Skandinavien, Italien och Spanien. Utöver Europa är USA och Asiatiska länder i Stillahavsmarknaden också viktiga regioner, säger Max och fortsätter:

Annons
Annons

Att öka vår varumärkeskännedom och engagemanget på våra etablerade marknader är ett centralt fokus för oss. Men vi kommer även att fortsätta jobba mot att bli ännu större och etablerade i fler länder, särskilt i Asien eftersom vi ser att det finns flera potentiella nyckelmarknader i den regionen. Det kommer att leda Vestiaire Collective till att ta en unik position i secondhand-branschen, eftersom vi förser vårt modeintresserade samhälle med ett brett produktspektrum från olika säljare och köpare från hela världen.

Marknadsplatsen har över 8 miljoner medlemmar från hela världen och får upp cirka 40 000 nya artiklar på sajten varje vecka. Men trots det höga produktantalet lovar sajten att alla varor är autentiska. Alla produkter som publiceras på marknadsplatsen får genomgå en kontroll av experter som kan garantera äktheten.

Varje objekt som säljs på webbplatsen genomgår en strikt autentiseringsprocess innan den skickas till kunden. Autentisering handlar om mer än bara expertis, det ger en inblick i modehistorien och hantverket som är involverat i objektets produktion. Autentisering av ett föremål innebär att man dyker ner i ett varumärkes arv, med hjälp av speciella hantverkstekniker, skriver företaget på sin sajt.

"Viktigt att autentisera föremål"

Max berättar att autenticitet- och kvalitetskontroll har varit centralt sedan Vestiaire Collective-verksamheten startades.

Vi har byggt ett omfattande team av interna specialister i våra autentiseringsavdelningar i Frankrike, New York och Hong Kong. Majoriteten av våra interna experter kommer från erfarna och ansedda mode-, lyx- och auktionshus. Varje person i teamet specialiserar sig också på en specifik kategori, som gör det möjligt för oss att utföra autenticitetskontroller av flera kategorier som kläder, skor, väskor, tillbehör, smycken, klockor och andra vintagevaror, säger han.

Det är viktigt att autentisera föremål med högt värde från olika lyxvarumärken. Allt från kvalitet, lukt och små detaljer som graveringar och sömmar kan identifiera förfalskningar.

Men nyligen, för knappt en månad sedan, lanserade företaget något som helt bröt mot en av bolagets grundidéer. Vestiaire Collective lanserade nämligen något som de kallar Direct Shipping och det handlar om att leverera produkter till kunden, utan att experter kontrollerar produkten först.

LÄS ÄVEN: Efter 400-miljonersrundan: Marknadsplatsen lanserar “Direct Shipping”

Alternativet "Direct Shipping" är ett av våra kärnprojekt i år. För första gången får Vestiaire Collectives kunder chansen att välja bort autenticitet- och kvalitetskontrollen. Med detta initiativ kan vi belöna vårt samhälle genom att utöka förtroendet till exemplariska säljare samtidigt som vi strävar efter att erbjuda kunderna full service.

Därmed gör Direct Shipping det ännu enklare för kunderna att handla eftersom det påskyndar den genomsnittliga leveranstiden och transportens miljöpåverkan. Dessutom sparar köparen upp till 10 euro för kontroll och frakt. Vi har fått positiv respons från våra kunder, hittills ser vi att 70 procent är nöjda.

Direct Shipping låter kunden alltså välja att få sin vara levererad snabbare, på bekostnad av att inte bli autenticitets-kontrollerad. Men samtidigt menar företaget att detta inte gäller alla varor på sajten, utan endast dem som erbjuds av betrodda säljare.

"Huvudsakligen en app"

Trots att bolaget är fött på nätet täcker Vestiaire Collectives marknadsföringsstrategi både online- och offlinekanaler.

I år har de viktigaste onlineinitiativen handlat om att bredda det redaktionella innehållet på sajten och öka vårt engagemang på Instagram, Facebook och Pinterest. Samtidigt har vi stort fokus på att justera våra CRM-, affiliate-, SEO- och PPC-strategier för optimal effekt. Vi har även börjat att jobba med betydande varumärkespartnerskap på en bredare nivå. Den senaste är Circularity Collabs, som förenar ett urval av ledande samtida franska varumärken för att belöna våra kunder, som säljer secondhand-vintage, på Vestiaire Collective.

När det kommer till våra offlinesatsningar har huvudfokus varit ett antal detaljhandels-samarbeten, inklusive popup-ytor i Paris och Milano samt vår första permanenta popup-yta som lanserades i slutet av förra året i en designerbutik Selfridges i London.

Men nu har Vestiaire Collective satt upp ett nytt mål. De ska jobba mot för att centrera sin verksamhet kring sin mobilapp, istället för sin webbsajt som det alltid har varit.

Vi går mot att huvudsakligen bli en app-plattform. Vestiaire Collective ska få fler funktioner som kommer att ge våra användare fler möjligheter till att interagera med varandra och de produkter som de älskar. Teknisk innovation, kundengagemang, personalisering och sökbarhet är våra prioriteringar.

Nyligen har vi sett ett betydande skifte eftersom köpkraften har dramatiskt förskjutits mot en tekniskt- och hållbarhetsmedveten yngre målgrupp. Millennials och generation-Z driver vår secondhand- och e-handelstillväxt. Båda generationerna har vuxit upp med teknik och känner sig bekväma att shoppa produkter online till alla prisklasser, de har också ett ökat intresse för hållbarhet, vilket är något alla e-handlare bör vara uppmärksamma på just nu.

I Sverige har företagets tillväxt ökat tre gånger så mycket jämfört med förra året, och enligt Max drivs tillväxten främst av app-användarna.

Hela 72 procent av alla order, som kommer från våra svenska kunder, görs via vår app, säger han och fortsätter:

Norden är ett viktigt fokusområde för oss under de kommande åren, så vi har ett dedikerat team som kommer att arbeta för att fortsätta driva varumärkeskännedom och engagemang i den här regionen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!