Vi klickade hem färre matvaror i januari: ”Höga jämförelsetal”

Matförsäljningen på nätet fortsatte att backa.

Vi köpte mer mat i januari, jämfört med motsvarande månad i fjol. Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 1,1 procent under. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

I fysiska butiker landade ökningen på 1,7 procent, jämfört med samma månad i fjol. Och det var försäljningen i butik som stod för hela månadstillväxten, för fjärde månaden i rad.

Annons

Tillväxten på 1,1 procent ska ses i perspektivet att det var en mycket hög tillväxt i januari 2021, och trots pandemirestriktioner under hela januari var tillväxten i fysisk butik klart positiv. Den fysiska butikshandeln har visat positiva tillväxtsiffror sedan i maj 2021, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Större andel

Men matförsäljningen i e-handeln minskade samtidigt med hela 6,7 procent. Inom hemleveranser rör det sig om en nedgång på 2,2 procent – och inom upphämtning i butik med 10,7 procent. Som jämförelse låg e-handelstillväxten i januari 2021 på hela 137,8 procent, vilket var en tydlig pandemieffekt.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen landade i januari i år på 6,4 procent. Och det är dock betydligt högre än vad som uppmätts under det senaste halvåret, visar indexet.

Försäljningen i e-handeln fortsatte att backa i januari, dock jämfört med mycket höga jämförelsetal i januari 2021. E-handelsandelen var 6,4 procent, nu jämnt fördelat mellan hemleverans och upphämtning i butik, kommenterar Karin Brynell.

Annons