Viktiga vändningen från röda till svarta siffror: ”En dyr digital affär”

Matsmart har hittat rätt på hemmaplan.

När Matsmart redovisade sina siffror för 2019 stod det klart att man hade gjort en stark tillväxtresa. Man hade gått från 266 miljoner till 359 miljoner kronor i omsättning. Men samtidigt hade förlusterna hopat sig och på resultatraden lyste 96 miljoner ilsket röda.  Även året innan hade man tagit en saftig förlustsmäll på runt 66 miljoner kronor.

Men nu är de röda siffrorna på väg att bli svarta. Under både juli och augusti har man presterat ett positivt resultat på den svenska marknaden, där fokus legat på just ökad lönsamhet.

Annons

Det är viktigt att nå finansiell hållbarhet på vår hemmamarknad. Med detta visar vi att vi är redo på allvar att skala internationellt. Och från ett impactperspektiv är det helt centralt att vi når fler marknader. Ska man lösa ett volymproblem behöver man en lösning som kan ta hand om just volym, säger Karl Andersson, vd på Matsmart, i en kommentar.

Att vara med och driva utvecklingen i matförsäljningen online har varit en utmaning för många aktörer och allt som oftast har det varit en förlustaffär. Men nu verkar man alltså skymta en ljusning.

Jag vågar nog påstå att vi är rätt ensamma i Sverige om lönsam e-handel för mat. Mat online är svårt! Ofta handlar man på nätet för att slippa släpa och bära skrymmande och tunga varor, så det är inga små lätta leveranser. Och man behöver ju dessutom ganska mycket. Mat och dagligvaror konsumerar vi varje dag. Det är en extremt fysisk och därmed ganska dyr digital affär, säger Karl Andersson.

Annons