Vinsten flög – men försäljningen mattades av: ”Jag är glad”

"Fortsätter leverera trots en utmanande marknad".

Rugvistas försäljning mattades av något under årets första kvartal, men rörelseresultatet stärktes. Omsättningen backade med 8,1 procent till 180 miljoner kronor, medan rörelseresultatet växte från 21,5 till 25,7 miljoner.

Jag är glad att vi fortsätter leverera god lönsamhet trots en utmanande marknad. Tack vare vårt fokus på kostnadseffektivitet når vi en rörelsemarginal på 14 procent, säger Michael Lindskog, vd för Rugvista, i en kommentar.

Annons

Bolaget har under perioden bland annat lanserat en ny kategori, som man hyser gott hopp om för fortsättningen.

Vi introducerade även våra första egenutvecklade badrumsmattor. Badrumsmattor är en typ av mattor vi inte har erbjudit tidigare men som vi ser stor potential i, säger Michael Lindskog.

Samtidigt har en rad förbättringar skett i webbutiken, något som fler marknader kommer att få ta del av över tid.

Framstegen i utvecklingen av vår nya e-handelsplattform har inneburit förbättringar i köpupplevelsen och i slutet av april kunde vi aktivera alla marknadsföringskanaler på webbutiken i Österrike. Vi planerar att stegvis lansera den nya webbutiken i ytterligare marknader.

Osäkra tider väntar

Men trots förbättrad marginal och flera nyheter som ska stärka affären, är prognosen för resten av året av det mer svävande slaget.

Utsikterna för resten av 2023 är osäkra. Men med en anpassad fast kostnadsbas, högt fokus på kostnadseffektivitet samt vår starka finansiella ställning, är vi entusiastiska och väl förberedda för fortsättningen av året, säger Michael Lindskog.

Annons