Det som är extra speciellt är att Skolyx har lyckats nå en omsättning på nästan 32 miljoner kronor med endast fem anställda. Emil Jansson tillskriver detta de effektiva interna processerna:
Vi har skapat en anpassningsbar affärsstrategi med interna processer som blir allt mer effektiva ju mer vi växer. Nu börjar vi dessutom komma upp i den storleken att vi under 2025 kommer rekrytera lite mer nischade roller internt, vilket känns väldigt roligt.
En tydlig trend i kundbeteendet som gynnat Skolyx är det ökade intresset för kvalitet och hållbarhet.
Intresset för kvalitet och hållbarhet tycker vi har ökat och kunderna är allt mer prismedvetna, säger Emil Jansson.
Skolyx positionerar sig starkt i premiumsegmentet, och vd:n ser att konsumenterna - trots lågkonjunktur - är villiga att investera i lite dyrare alternativ.
Lite som vi var inne på innan, vi säljer produkter av hög kvalitet som håller länge om man tar hand om dom på rätt sätt. Även om den initiala anskaffningskostnaden är högre för kunden så är det en god investering som betalar tillbaka sig över tid.
Ni har varit igång i 13 år, hur har resan sett ut från start till dagens framgång?
Initialt såldes skovårdsprodukter och klädvårdsprodukter. Några år senare expanderade vi och började även sälja skor. Vi har vuxit organiskt och med lönsamhet hela tiden, vilket gör att vi har en stabil grund att stå på och hälsosamma finanser. På den tiden var det klassiska att skicka hemifrån garaget, med pannlampa om kvällarna. Idag har vi både ett mindre eget lager och ett showroom utanför Göteborg, samt tredjepartslager på annan ort för att kunna säkra snabba och bra leveranser. Så det har hänt en hel del!
Vi är fortsatt störst i Norden, där vi också fortsatt växer, men vi ser också en mycket god tillväxt även utanför Norden, främst inom Europa.
Som för alla företag, kommer framgång inte utan utmaningar. För Skolyx är konkurrensen och behovet av att kommunicera ärligt med kunderna centrala frågor.
Att nå ut är som vanligt utmaningen man står inför, att vilja kommunicera ärligt och tydligt kring sina produkter när det finns andra som överdriver och förskönar marknadsföringen kan stundtals göra det till en utmaning. Men vi tror stenhårt på att erbjuda högkvalitativa produkter till rättvisa priser med mycket god service och expertkunskap kommer vara ett framgångsrecept även framåt.
För 2025 har Skolyx spännande planer.
Under 2025 kommer vi dels ha en hel del intressanta produktnyheter men vi kommer också lansera en ny sajt som kommer att erbjuda en ännu bättre helhetsupplevelse för våra kunder, både innan och efter köp, säger Emil Jansson och avslutar med:
Det känns väldigt roligt att under 2025 fokusera mer på saker som syns utåt medan 2024 mer handlade om att förbereda och skapa effektiva interna processer och rutiner med mycket fokus på frakt och logistik.