Vinstökning på 329 procent: Modejätten avslöjar hur året gick

Omsatte 37 miljarder.

Den globala nätmodejätten Asos, med bas i Storbritannien, har nu släppt sina siffror för räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2020. E-handlaren rapporterar en stark försäljning över hela koncernen.

Försäljningen i Storbritannien ökade under året med 18 procent, siffran för EU var 22 procent och USA landade på plus 18 procent. Resterande marknader (ROW) växte också med 18 procent. Det pekar alltså rakt uppåt för Asos.

Annons

Efter ett första rekordhalvår där vi gjorde framsteg när det gäller att ta itu med resultatfrågorna, från föregående räkenskapsår, kommer andra halvåret alltid att definieras av vårt svar på Covid-19. Jag är stolt över hur Asos mötte den här utmaningen, säger företagets vd Nick Beighton i samband med resultatsiffrorna, och tillägger:

Förutom att skydda personal, leverantörer och kunder, har vi också ökat effektiviteten och blivit en starkare, mer motståndskraftig och smidig verksamhet, samtidigt som vi levererar en stark vinst och kassaflöde.

Den totala omsättningen för hela Asos steg från 2,73 miljarder pund till 3,26 miljarder pund, runt 37 miljarder kronor. Vilket är en tillväxt på sammanlagt 19 procent, jämfört med året innan.

Vinsten gör samtidigt ett enormt lyft på 329 procent och landar på totalt 142 miljoner pund, runt 1,6 miljarder kronor.

Jag är glad över de förbättringar vi har gjort i år, men det finns fortfarande mer vi kan göra för att fortsätta våra framsteg. Även om livet för våra 20-nånting kunder sannolikt inte kommer att återgå till det normala under en längre tid, kommer Asos att fortsätta att engagera, svara och anpassa oss som en av få globala ledare inom nätmodehandel, avslutar Nick Beighton.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!