Vivino tar in ny VD: ”Ska leda den revolutionära förändringen”

"En helt perfekt tid".

Vivino, e-handelsföretaget som säljer viner, plockar in en ny vd. Den som ska axla uppdraget från och med 26 juli är Olivier Grémillon, som beskrivs som en "expert på att växa och vårda digitala bolag".

LÄS ÄVEN: Systembolaget överklagar Vivinos friande dom

Annons

Olivier Grémillon kommer med erfarenhet från högt uppsatta positioner på bland annat Booking.com och Airbnb, där han ska ha fokuserat på tillväxtstrategier. Under hans tid på Booking.com bidrog han till företagets globala expansion. På Airbnb ledde han lanseringen och expansionen av verksamheten i Europa, Mellanöstern och Afrika och hanterade företagets medlemsbas.

Det är en helt perfekt tid att bli en del av Vivino. Nu ska vi leda den revolutionära förändringen i hur människor köper vin. Med tio års erfarenhet och data, som samlats in från nästan två miljarder viner och hundratals miljoner opartiska recensioner och betyg, är ingen bättre rustad än Vivino för att leda utveckligen, säger Olivier Grémillon i ett pressmeddelande.

Vivino grundades 2010 och erbjuder idag viner från över 700 olika handlare på 17 internationella marknader. Under förra året omsatte företaget cirka 265 miljoner dollar, vilket motsvarar runt 2,2 miljarder kronor. Så sent som i början av 2021 plockade man även in 155 miljoner dollar, cirka 1,3 miljarder kronor, via en investeringsrunda. Pengarna ska användas till bolagets tillväxt och expansion.

Den nuvarande vd:n och grundaren Heini Zachariassen kommer att stanna kvar på företaget som styrelseledamot och som Chief Evangelist.

Under pandemiåret skedde en tydlig förändring i konsumenternas shoppingbeteende. Det köps mer vin online nu än tidigare, därför känns det som rätt tid att ta in en ny ledare med kompetens och erfarenhet från att driva tillväxt, säger Heini Zachariassen.

Annons