Search
Search
Close this search box.
ANNONS

XXL tillbaka på banan - omsatte 550 miljoner online

Anders Lindblom, Managing Director för XXL Sverige
Foto: XXL
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Sverige ökade 30 procent.

ANNONS

I maj rapporterade vi att sportkedjan XXL avbröt permitteringen då försäljningen ökade igen, efter en ganska tuff tid med svikande försäljning och sjunkande resultat. Efter den avbrutna permitteringen så gjorde XXL en omvänd vinstvarning i juni då man såg en stark tillväxt inom koncernen.

Omsättning och vinst ökar

Nu rapporterar XXL siffrorna för sitt andra kvartal och det ser riktigt bra ut med en tillväxt på 31 procent och en total omsättning på 2,865 miljarder norska kronor, runt 2,8 miljarder svenska. Rörelseresultatet ökar också till 385 miljoner NOK, från 273 miljoner i fjol.

Under kvartalet så ska e-handeln ha stått för 19,6 procent av den totala omsättningen, vilket kan jämföras med 15,9 procent samma period i fjol. XXL omsatte därmed 561 miljoner NOK på nätet, runt 547 miljoner svenska kronor, under Q2 2020.

XXL börjar se effekterna av ett antal åtgärder på lång sikt för att stärka positionen som ledande omnikanalhandlaren inom sport i Norden. Detta inkluderar en uppgradering av befintliga butiker, ytterligare förbättring av kategoriutbudet, förbättrad marknadsföringseffektivitet och en minskad kostnadsbas, skriver företaget i samband med rapporten.

Hemmamarknaden Norge går bäst med en ökning på 38,6 procent, dock tätt följt av Sverige. I Sverige ökade omsättningen med strax över 30 procent och landade på 798 miljoner NOK, med ett rörelseresultat på 83 miljoner.

“Försäljningsnedgång på 90 procent”

Vissa butiker på den svenska marknaden gick dock sämre, på grund av Norge.

De begränsningar som norska myndigheter införde i mitten av mars relaterade till COVID-19 situation, inklusive resor till Sverige för norska medborgare, hade en dramatisk inverkan på de tre outletbutikerna i Sverige. Dessa butiker ligger nära den norska gränsen och är starkt beroende av kunder från Norge och upplevde en försäljningsnedgång på nära 90 procent, konstaterar företaget.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!