XXL:s pandemiskräll: Ökade vinsten med över 200 miljoner

"Vi har staplat upp kajaker och campingtält".

Nu har sportkedjan XXL summerat siffrorna för årets första kvartal. Ett kvartal där pandemi och lockdown på flera marknader påverkade försäljningen.

Företaget redovisar att man varken har backat eller ökat omsättningen under sitt Q1 2021. Försäljningen uppgick till 2,1 miljarder norska kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) tog däremot ordentligt fart. Bolaget vände från en förlust på minus 36 miljoner norska kronor under motsvarade kvartal i fjol, till en vinst på 207 miljoner norska kronor i år.

Annons

Trots lockdown i Norge och Österrike har vi kämpat hårt för att kännas närvarande på dessa marknader. Under några veckor stod e-handelsförsäljningen till och med för mer än hälften av omsättningen i Norge, skriver Pål Wibe, vd och koncernchef, i rapporten.

Vi har använt de senaste månaderna till att bygga om 61 av våra 90 butiker och påskynda andra strategiska projekt. Detta kommer att göra XXL till en ännu mer inspirerande destination att besöka i framtiden, både online och i de fysiska butikerna.

LÄS ÄVEN: XXL krossar 10 miljarder – online står för 25 procent

E-handelsverksamheten utgjorde 26 procent av den totala försäljningen under perioden, alltså cirka 563,1 miljoner norska kronor.

Bolaget förbereder sig för en ökad försäljning under vår- och sommarmånaderna, då man spår att utflykter och semestrar på hemmaplan kommer att öka. XXL har i samband med detta ökat sina inköpsvolymer för att vara redo.

Vi har staplat upp allt från kajaker och campingtält till hemmagymprodukter i större volymer än förra året.

Företaget skriver i rapporten att man inte kommer att sluta investera i nya butiker och siktar på att öppna cirka tre till fem nya butiker per år. Redan nu är en ny butik på gång i Sverige och en i Österrike.

Annons
Annons