Youtys norska butik tappade – ökade förlusten

"Möjligheter till stordriftsfördelar".

Svenska Youty Group består av nätbutikerna Blush, Eleven och Nordicfeel. Nu har Blush släppt sina självständiga siffror i Norge, för 2022/2023. Och det ser ut att ha varit ett tufft år, precis som i Sverige.

LÄS ÄVEN: Skönhetsjätten backar: “Präglats av höga jämförelsetal”

Annons

Vår systertidning Netthandel rapporterar om en minskad omsättning med 77 miljoner norska kronor och en ordentlig resultatförsämring.

Nyckeltal i NOK för Blush AS 2022/2023 

  • Omsättningen sjönk till 164,6 miljoner (242,3)
  • Rörelseresultatet slutade på -12,6 miljoner (-0,68)
  • Årsresultatet uppgick till -8,7 miljoner (-2,4)

Marknadsutvecklingen de kommande åren förväntas vara svagt stigande. Användningen av produkterna som företaget säljer är ökande. Med flera företag i koncernen inom samma bransch ser ledningen möjligheter till stordriftsfördelar, särskilt när det gäller inköp, skriver företaget i sin årsredovisning.

Blush hoppas alltså på att Youty-gruppen som helhet kan effektivisera affären framåt.

Youty AB:s senaste räkenskapsår slutade den sista mars förra året, precis som Blush. Även i den rapporten, som täcker Eleven och Nordicfeel, visade man upp ett tapp i omsättningen, dock endast med 2 procent.

Om e-handelsgruppen fått till några stordriftsfördelar framåt lär avslöjas i det svenska bokslutet för 2023/2024, som bör släppas senare i år.

Annons