Zalando passerade historisk milstolpe: ”Stolt över 50 miljoner”

Kunderna strömmade till, trots oroliga tider.

Zalando visar upp siffrorna för sitt tredje kvartal och det var en positiv bild som målades upp. Försäljningen ökade nämligen från 2,2 till 2,3 miljarder euro och det justerade rörelseresultatet gick från 10 till 13 miljoner euro.

Samtidigt ökade både andelen aktiva konsumenter med 8 procent, till över 50 miljoner, och antalet order med 5 procent.

Annons

Jag är stolt över att vi har nått 50 miljoner aktiva konsumenter och våra framsteg i att fördjupa vår relation med dem. Vi fortsätter att navigera omsorgsfullt genom dessa turbulenta tider och vidtar åtgärder för att förbättra lönsamheten tillsammans med strategiska initiativ som inspirerar våra kunder, säger Robert Gentz, co-vd, på Zalando, i ett uttalande.

Även de externa handlarnas försäljning ökade med 7 procent på plattformen och målet är att de ska stå för 50 procent av den totala försäljningen till 2025.

Med konsumenternas förtroende på låga nivåer och pågående inflation var det ett klokt beslut att börja tidigt med åtgärder som ska säkra lönsamhet. Det är fortfarande osäkert hur konsumenterna kommer att spendera i det sista kvartalet. Men vi jobbar hårt för att leverera på våra strategiska prioriteringar och ekonomiska utsikter, säger finanschefen Sandra Dembeck.

Annons