Zara-ägaren rusar mot nya rekord: ”Kan reagera snabbt”

Växer på alla håll och kanter.

De flesta är nog bekanta med en eller några av Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear och Oysho. Bakom kedjorna, och varumärkena, står spanska jättekoncernen Inditex och de har haft ett suveränt första halvår.

Deras försäljning har nämligen ökat med 24,5 procent, till runt 150 miljarder kronor, under perioden. Faktum är att försäljningen var upp på samtliga nyckelmarknader, för bolaget.

Annons

Även EBIDTA rycktes med och förbättrades med 30 procent till drygt 40 miljarder.

En stor anledning till det är att trafiken och försäljningen i de fysiska butikerna ökade markant. Men också e-handeln går fortsatt starkt och väntas stå för över 30 procent av den totala försäljningen år 2024.

Inditex fortsätter att fokusera på fyra nyckelområden: Ett unikt produkterbjudande, att förbättra kundupplevelsen, hållbarhet och talangen och hängivenheten hos våra anställda, skriver bolaget.

"Stora tillväxtmöjligheter"

Båda kanalerna har också fått en lovande start på andra halvåret och försäljningen under perioden 1 augusti till 11 september har ökat med 11 procent, trots att man möter rekordsiffror från samma period förra året.

Vi fortsätter att se stora tillväxtmöjligheter, skriver de i rapporten och fortsätter:

Vår flexibilitet och anpassningsförmåga gör att vi kan reagera snabbt på modetrender, vilket ger oss en unik position på marknaden.

Annons