Zound sjunker 30 procent: ”En parentes i vår historia”

E-handeln ökade 84 procent.

Under förra året vände hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries för första gången till förlust. Det ledde till att den planerade börsnoteringen eller försäljningen inte blev av.

LÄS ÄVEN: Högtalarbolaget vänder till förlust första gången någonsin

Annons

När pandemin slog till började även omsättningen att sjunka och bolaget var tvunget att varsla 60 anställda och permittera ännu fler. Nu meddelar man att företagets omsättning har sjunkit med 29 procent under årets första halvår. Det rapporterar Di Digital.

Andra kvartalet var riktigt jobbigt för oss, precis som för andra. Men det var också ett kvartal som skilde sig mycket mellan månaderna, säger Martin Axhamre, finanschef och tillförordnade vd på Zound, till sajten.

Många hamnade i kläm, men med facit hand var besluten vi tog motiverade.

Trots den totala omsättningsminskningen under halvåret så blev junimånaden den bästa någonsin.

Det är klart man undrar om det är en rekyl eller om det kommer hålla i sig, men vi tycker det verkar hålla i sig, säger Martin Axhamre.

De marknaderna som ökade mest under andra kvartalet är USA och Kina, som ökade med 56 procent respektive 33 procent.

Vi känner helt klart medvind där, fortsätter han.

Vår egen e-handel är också upp hela 84 procent.

Annons

Men trots många positiva inslag under halvåret kommer helåret inte kunna räddas, menar Martin.

Det vågar vi nog säga. Vi kommer inte komma upp i nivå med omsättningen 2019. Det här blir en parentes i vår historia.

Zound är kända återförsäljare av varumärket Marshall och hörlursmärket Urbanears är Zounds första egna succévarumärke. Men under de senaste åren har man inte gett varumärket så mycket kärlek, nu menar man dock att Zound har börjat satsa på Urbanears igen.

Vi har lagt ned varumärken förr. Det gäller att fortsätta växa och förtjäna sin plats, och Urbanears har inte växt som Marshall gjort. Men nu har vi nya produkter som går jättebra.

Efter 8,5 år som vd sparkades Pernilla Ekman i början av året, mitt under föräldraledigheten. Sedan dess har alltså finanschefen Martin Axhamre agerat tillförordnade vd, men i oktober tillträder Jeremy de Maillard och tar över vd-positionen. Han kommer närmast från Adidas där han har varit global vp.

Adidas är även det senaste varumärkestillskottet hos Zound, och det ser den nya vd:n fram emot att satsa på ordentligt.

Han kommer från Adidas och känner den globala organisationen och de stora stjärnorna de jobbar med. Att toppa med det känns väldigt spännande framåt, säger Martin Axhamre.

Det ska bli kul att få jobba med Jeremy. Vi har träffats och han är väldigt trevlig. Jag har varit tillförordnad vd i ett och ett halvt år. Det började som ett föräldravikariat och sedan fick jag fortsätta ett tag till. Jag tror att jag snart är uppe i levnadstiden för en normal vd.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!