ANNONS

VD:n i chock: Så många miljoner rullade in – "överväldigande"

Magnus Kreuger
"Kombinationen av online och butik fungerar klockrent".

Elektronikkedjan Power kan summera en explosionsartad öppningsdag för sitt nya flaggskeppsvaruhus i Barkarby. Hela 12 000 besökare strömmade till under torsdagen, den 8 maj, och försäljningen landade på 25 miljoner kronor – ett nytt varuhusrekord för kedjan.

Engagemanget vi såg i går var helt överväldigande. Det är dagar som denna som påminner oss om varför vi satsar så stort. Vi hade förväntat oss tryck, men det här överraskade oss totalt, säger en tagen Magnus Kreuger, vd för Power Sverige.

ANNONS

Redan under torsdagsmorgonen rapporterades det om kilometerlånga köer och en försäljning som snabbt passerade flera miljoner.

LÄS ÄVEN: "Aldrig upplevt något liknande" - kilometerkö och miljonförsäljning

Nu står det klart att anstormningen höll i sig hela dagen, från tidig morgon till stängning. Totalt såldes 17 981 produkter, en ökning med hela 58 procent jämfört med kedjans Sverigepremiär i oktober 2023.

Vi visste att intresset var stort, men försäljningen överträffade våra förväntningar på alla områden, fortsätter Kreuger.

Flera produktkategorier slog nya rekord.

Vi har aldrig tidigare sålt så många mobiler med abonnemang på en enda dag. Det är ett rekord vi är väldigt stolta över, säger Kreuger.

Den nya 98-tumsmodellen av TV-apparater klättrade direkt in på topp tre-listan över de mest sålda. Hörlursförsäljningen beskrivs som att den gick i "raketfart" med tusentals sålda enheter, och trycket på gamingprodukter var stort.

Även wearables, som smartklockor, såldes i tusental.

Vi har aldrig sett något liknande. Att sälja tusentals klockor på en dag visar att marknaden verkligen har mognat, kommenterar Kreuger.

Trycket verkar dessutom hålla i sig. Redan under fredagsförmiddagen märktes ett starkt kundflöde, och tjänsten Click & Collect visade sig vara populär – före lunch hade ordrar för nästan en miljon kronor lagts via tjänsten.

Vi såg tydligt hur viktigt det är att anpassa butiken efter nya köpmönster. Kombinationen av online och butik fungerar klockrent i Barkarby, säger Kreuger avslutningsvis.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se