Klockan 20.00 igÃ¥r kväll öppnade modemärket FreÃa Resort för allmänheten, en timme efter att de som anmält sig till nyhetsbrevet fÃ¥tt förtur. Kort efter lanseringen rapporterades det om problem med orderläggningen. Företaget kommunicerade via sociala medier att man arbetade pÃ¥ en lösning, och meddelade senare när problemet var Ã¥tgärdat.
Grundaren Hanna Friberg visade upp glädje och förväntan inför lanseringen, men efter klockan 20 publicerades inga ytterligare uppdateringar från henne personligen om hur kvällen fortlöpte.
När redaktionen besöker sajten på morgonen verkar inga produkter vara slutsålda, ett fenomen som annars blivit synonymt med lanseringar från profiler med stor räckvidd.
Lanseringen kommer efter en period av stora utmaningar, något Hanna Friberg tidigare varit öppen med i sin podcast "Måndagsvibe". Där beskrev hon en frustrerande situation med en produktionskedja helt utanför hennes kontroll.
Jag kan inte kontrollera det som händer, för det ligger inte på mitt bord. Det är allt annat, det är fabriken. Allt är försenat, produktionen är försenad och det finns ingenting jag kan göra, sa hon i ett tidigare poddavsnitt.
FreÃa Resort AB, som registrerades under vÃ¥ren 2025, ska enligt bolagsinformationen sälja allt frÃ¥n kläder, textilier och reseprodukter.
Kontrasten är stor mot Hanna Fribergs tidigare e-handelssuccé "Are we game", som lanserades tillsammans med poddpartnern Lovisa Wallin och där produkterna sålde slut snabbt. Eller när duon lanserade solglasögon med varumärket Corlin Eyewear.
LÄS ÄVEN: Duon lanserade e-handel helt ovetandes: "Hade ingen aning"
Fenomenet med omedelbart slutsålda lager är väletablerat i branschen, där profiler som bland annt Bianca Ingrosso, Alice Stenlöf och Linn Ahlborg tidigare orsakat både serverkrascher och rekordförsäljningar på minuter.
Huruvida den mer avvaktande starten för FreÃa Resort beror pÃ¥ en förändrad marknadsdynamik Ã¥terstÃ¥r att se. Klart är att lanseringen avviker frÃ¥n det mönster som kommit att definiera framgÃ¥ng för nya e-handelsvarumärken i influencersfären.