ANNONS

Intäkterna ökar men vinsten rasar - så går det för Kenzas hårmärke

Grundarna Aleks Subosic och Kenza Zouiten (Foto: The Every)
Kedjorna lyfter säljet.

Efter en raketstart och en efterföljande dipp i försäljningen, är paret Kenza Zouitens och Aleks Subosics hårvårdsbolag The Every tillbaka på tillväxtbanan. Omsättningen tog ett rejält kliv uppåt under föregående år, men det skedde på bekostnad av vinsten som minskade kraftigt.

ANNONS

Hårvårdsföretaget The Every, grundat 2021 av ovan nämnda influencerparet, fick en omedelbar succé på marknaden. Redan under sitt första helår nådde bolaget en omsättning på 12 miljoner kronor med en vinst på 1 miljon kronor.

En välkommen framgång efter parets tidigare modesatsning Ivyrevel som först räddades av H&M-gruppen men som till slut ändå gick i konkurs under pandemin.

En färsk årsredovisning från Bolagsverket visar dock på en ny utveckling.

Under det senaste räkenskapsåret ökade omsättningen med över 30 procent, från 10,3 miljoner 2023 till nästan 14 miljoner kronor. Denna tillväxt kommer efter ett år av minskad försäljning och förklaras av bolaget med en “större satsning inom marknadsföring samt försäljning till större butikskedjor”. The Everys produkter finns nämligen bland annat hos Lyko, Åhléns, H&M och Parfym.se.

Man har med andra ord breddat sin försäljningsstrategi från att tidigare nästan uteslutande fokusera på direktförsäljning till konsument via den egna e-handeln.

Men samtidigt som intäkterna ökar, visar siffrorna ett markant tapp i lönsamhet. Rörelseresultatet föll från nästan 1,7 miljoner kronor 2023 till endast 117 000 kronor förra året.

Enligt uppgifter från Bolagsverket har The Every inga aktuella skuldsaldon hos Kronofogden. En ansökan från PostNord på 8 554 kronor registrerades dock i februari 2025, men som sedan avskrevs.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se