ANNONS

Life återuppstår - här är kedjans nya ägare: "E-handeln var minimal"

"En kamp mot klockan".

Efter en turbulent månad med konkursbesked och ovisshet står det klart att hälsokostkedjan Life får nya ägare. Det norska bolaget Life Norden AS tar över och siktar på att återöppna en majoritet av de 79 svenska butikerna, som nu räddas från nedläggning. Samtidigt vittnar den avgående vd:n om en intensiv kamp mot klockan för att modernisera en kedja som fastnat i gamla strukturer.

ANNONS

Det var den 11 juli som Life Europe AB meddelade att de ansökt om konkurs i både Sverige och Finland. I ett pressmeddelande pekade dåvarande styrelseordförande Thommy Nilsson ut ökade kostnader och ett förändrat konsumentbeteende som bakomliggande orsaker.

Det är ett tungt besked att ge och vi beklagar hur detta drabbar anställda, leverantörer, kunder och övriga involverade parter, sa Thommy Nilsson i samband med konkursen.

Nu, drygt en månad senare, har en lösning hittats. Konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson på Cirio Advokatbyrå meddelar att konkursboet har sålts till det nybildade norska företaget Life Norden AS, som ägs av Audun Holt och Kristian Fiala. Enligt Andersson innebär affären att en majoritet av butikerna kan fortsätta sin verksamhet.

Det är glädjande att ett flertal av Lifes butiker i Sverige och Norge kan fortsätta sin verksamhet, säger han.

De nya ägarna, Audun Holt och Kristian Fiala, har som sitt främsta fokus att snabbt få igång verksamheten igen.

Vi anser att Life har en naturlig plats i branschens aktörsmix och vill, tillsammans med våra skickliga kollegor i Life AS och Medivatus AS, arbeta långsiktigt för att vidareutveckla företaget, säger de i en gemensam kommentar.

En kamp mot klockan

Avgående koncern-vd Wictoria Glans ger i ett inlägg på Linkedin en djupare inblick i den resa som ledde fram till konkursen och försäljningen. Hon beskriver hur hon möttes av en kedja som inte hade anpassat sig till den moderna detaljhandeln när hon tillträdde i juni 2022.

Life ägde vid tidpunkten majoriteten av butikerna själv men fungerade fortfarande som en grossist i affärsmodellen. Man tappade kunder, e-handeln var minimal, butiksnätet underutvecklat och systemparken anpassad för grossistverksamhet och var hopplöst föråldrad, skriver Wictoria Glans.

Hon berättar om ett intensivt förändringsarbete där den nya ledningen gav allt för att modernisera bolaget. Enligt Wictoria Glans är det ett helt annat företag som de nya ägarna nu tar över.

Lifes nya ägare och ledning tar över en detaljhandelskedja – som inte längre är en grossist. Bolaget växer både i försäljningskronor och i kunder, har ett fräscht butiksnät, växande attraktionskraft i varumärket, en organisation full av kompetens inom försäljning, teknik och modern detaljhandel och med en toppmodern systempark, förklarar hon och fortsätter:

Med rätt styrning och beslut kommer ni att kunna skapa en spjutspetsaktör inom wellbeing med en kundupplevelse i världsklass. Vi önskar er stort lycka till.

Wictoria Glans beskriver arbetet som en kamp mot tiden för att hinna ikapp decennier av förändringar i retailbranschen.

Jag har sagt det förr och säger det igen: att få ordning på Life var en kamp mot klockan och vi hann enormt långt på tre år. Men tre år är också en kort tid när man har så mycket att ta igen. Jag är så stolt över resan, avslutar hon.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se