Framtidens shoppingupplevelse kan innebära att du ber en AI om presenttips och sedan genomför hela köpet – från produktval och betalning till bekräftelse av leveransadress – utan att någonsin lämna chatten. Experter menar att denna "friktionsfria" process gör det snabbare och enklare för kunder att handla, vilket i sin tur väntas öka försäljningen.
LÄS ÄVEN: Shoppa direkt i AI-tjänsten
Flera företag har redan tagit de första stegen. AI-sökmotorn Perplexity har ett samarbete med PayPal som låter användare köpa bland annat konsertbiljetter direkt i chatten. Det ryktas även att ChatGPT planerar ett liknande system med betalningspartnern Shopify, där handlare får betala en provision till ChatGPT (OpenAI) för varje slutförd affär.
LÄS ÄVEN: ChatGPT utmanar e-handeln
Denna utveckling ses som ett potentiellt hot mot etablerade digitala betaltjänster och traditionella banker. Samtidigt ser många stora branschaktörer det snarare som en möjlighet till innovation och investerar stort i egna AI-lösningar för att skapa hyperpersonaliserade köpupplevelser. En branschstudie ska bekräfta behovet av förändring, då den visar att endast 14 procent av konsumenterna är nöjda med dagens e-handel.
Den största omvälvningen handlar dock inte bara om vem som hanterar betalningen, utan om vem som kontrollerar kundens uppmärksamhet. Alexander Graf, vd för plattformsföretaget Spryker, säger till CNBC att det nya spelet handlar om att styra "försäljningsfasen" – det vill säga produktupptäckt och rekommendationer.
När AI-chattar blir den nya startpunkten för shopping, flyttas makten från e-handelsjättar som Amazon, vars affärsmodeller bygger på att användare surfar runt på deras plattformar.
Det är inte längre försäljningen av produkten som har högst marginal, utan försäljningen av kundernas uppmärksamhet, säger Graf.
Han menar att AI-plattformarna kan tjäna enorma summor på annonsplaceringar och rekommendationslänkar, en intäktsström som idag till stor del tillhör giganter som Amazon. Vinnarna i denna nya era blir de som lyckas fånga och kapitalisera på kundens uppmärksamhet och intentioner, inte bara själva transaktionen.
LÄS ÄVEN: OpenAI tar upp kampen med Google