Efter ett par utmanande år visar Kitchenlab AB, som säljer utrustning för matlagning till både privatpersoner och proffs, upp en imponerande vändning i sin årsredovisning för 2024. Nettoomsättningen ökade med nära 25 procent till 62,5 miljoner kronor, jämfört med 50,3 miljoner föregående år. Detta är den högsta omsättningen någonsin, från en tidigare topp under pandemin på 51,7 miljoner.
Samtidigt vände rörelseresultatet från en förlust på -3,7 miljoner kronor 2023 till en vinst på 1,9 miljoner kronor 2024. Enligt vd Oscar Asplund är resultatet ett kvitto på bolagets prioriteringar och en noggrann styrning mot lönsam tillväxt, trots en svår marknad.
Trots en utmanande svensk konsumentmarknad i Sverige, med hög konkurrens och sviktande köpkraft, avslutar vi året med ett positivt rörelseresultat, kommenterar Oscar Asplund.
E-handeln gĂĄr varm
Företagets e-handel står för cirka 50 procent av den totala omsättningen. Bolaget har framgångsrikt ökat sin försäljning i Europa och lockar nya såväl som återkommande internationella kunder. Under 2024 skickade Kitchenlab paket till 43 olika länder.
VĂĄr internationella e-handel attraherar bĂĄde nya och ĂĄterkommande kunder, tack vare snabba leveranser, unika produkter och engagerande kundupplevelser, kommenterar Oscar Asplund.
Utöver den digitala handeln driver bolaget fysiska butiker i Stockholm och Malmö, vilka står för cirka 40 procent av omsättningen. Resterande 10 procent kommer från direktförsäljning till bland annat restauranger. Företaget har även stärkt sin position mot professionella kunder och har levererat till alla Michelinrestauranger i Sverige.
Kitchenlab AB, med säte i Stockholm, är sedan januari 2022 ett helägt dotterbolag till Online Brands Nordic AB. Bland systerbolagen finner vi till exempel e-handlarna Trendcarpet, Hatshop och GetCamping.
LÄS ÄVEN: Han blir ny VD för Kitchenlab - ska erövra Europa: "Är otroligt stolt"