ANNONS

Hornbachs dolda e-handelssuccé – nu avslöjas siffrorna

5 miljarder på ett halvår.

Byggvaruhuskedjan Hornbach, som av vissa kanske främst ses som en traditionell fysisk aktör, fortsätter att visa styrka inom omnikanal. I en färsk delårsrapport från det tyska moderbolaget, för de första sex månaderna av räkenskapsåret 2025/2026, framgår det att bolagets satsningar på e-handel och den integrerade butiksupplevelsen ger resultat.

ANNONS

Under rapportperioden, som sträcker sig från 1 mars till 31 augusti 2025, ökade Hornbachs onlineförsäljning med 10,2 procent och nådde 447,3 miljoner euro. Denna siffra inkluderar, utöver traditionell e-handel, både click & collect och intäkter från företagets marknadsplats.

Onlineförsäljningen för kedjan landar alltså runt 5 miljarder svenska kronor.

E-handelns andel av den totala försäljningen inom affärsområdet Hornbach Baumarkt (byggvaruhusen) steg till 13,1 procent, en ökning från 12,5 procent under samma period föregående år.

Stark tillväxt utanför hemmamarknaden

Koncernens totala nettoomsättning för första halvåret ökade med 4,4 procent till 3 599,1 miljoner euro. Samtidigt växte det justerade rörelseresultatet (justerat EBIT) med 2,5 procent till 272,2 miljoner euro.

Rapporten delar upp försäljningen i två geografiska segment: Tyskland och "Övriga Europa". Det senare segmentet ska inkludera länderna Sverige, Luxemburg, Nederländerna, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Tjeckien och Österrike.

Tillväxten var markant starkare utanför hemmamarknaden Tyskland. Medan försäljningen i Tyskland ökade med 2,7 procent, växte den i "Övriga Europa" med 6,3 procent. Den internationella försäljningens andel av den totala omsättningen i Hornbach Baumarkt-segmentet har därmed ökat från 51,8 procent till 52,7 procent.

Trots en mycket sen e-handelsstart, i slutet av 2017, har Hornbach tagit sig in på flera topplistor som Sverigest största e-handlare på Google och de bästa omnikanalsaktörerna i Sverige. I en nyligen publiceras topplista över de med flest AI-exponeringar så dök Hornbach upp även där.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se