ANNONS

Söndagen blev historisk – slog alla tiders e-handelsrekord

Björn Lindblad
"Största försäljningsdagen någonsin".

Möbeljätten Mio fortsätter att plocka marknadsandelar och redovisar nu de bästa månaderna i företagets historia. Detta trots att november inleddes med tekniska motgångar under förberedelserna inför Black Week.

ANNONS

Mio meddelar idag att både oktober och november summeras som rekordmånader för kedjan. Under november uppgick den totala försäljningen till 684 miljoner kronor.

Särskilt utmärkande är tillväxten i den digitala kanalen. Enligt bolaget har Mio.se noterat sin högsta försäljning någonsin för en enskild månad. Trycket var som störst under avslutningen av Black Week, där söndagen blev den försäljningsmässigt starkaste dagen i e-handelns historia.

LÄS ÄVEN: Söndagskvällen blev e-handelns peak

Den 18 november rapporterade Ehandel.se om omfattande driftstörningar hos Cloudflare, vilket slog ut nära 20 procent av Sveriges största e-handelssajter. Mio rapporterades vara en av de aktörer som då låg nere. Detta stoppade uppenbarligen inte bolaget från att leverera rekordsiffror för perioden.

Omnikanal och expansion

Vd:n Björn Lindblad menar att framgången är ett kvitto på att strategin att väva samman fysisk och digital handel fungerar.

Vi ser resultatet av ett starkt omnifokus där alla våra försäljningskanaler samverkar för att göra det enkelt för kunden att handla där det passar dem bäst, säger Björn Lindblad i en kommentar.

Tillväxtresan sker parallellt med en fortsatt fysisk expansion. Så sent som den 21 november kunde Ehandel.se avslöja att Mio förvärvar Möbelmästarna. Det är en strategisk satsning som bland annat syftar till att nå den norska gränshandeln, med planerad nyöppning under våren 2026.

Bolaget uppger nu att man går in i december med målsättningen att avsluta året starkt.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se