Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

"Rent strikt är det fel".

Paketen från Kina väller in över Sverige med full kraft, men momsen som skulle följa med paketen in till svenska staten uteblir tyvärr allt som oftast.

LÄS ÄVEN: Svenska Staten förlorar upp till en miljard på Wish-hysterin

Annons

Enligt Svenska Dagbladet är det PostNord som ska se till att momsen betalas in eftersom det är logistikföretaget som ansvarar för att paketen delas ut. Däremot är det Tullverket som ska se till att PostNord sköter den uppgiften. Nu verkar dock arbetet med att samla in moms ha fallit helt mellan stolarna.

- Rent strikt är det fel som PostNord gör och rent strikt är det fel att inte vi agerar, säger Åsa Wilcox, chef för Effektiv handel på Tullverket och medlem av Tullverkets ledningsgrupp, till Svd.

Brist på alternativ

Eftersom PostNord dock också har ett ansvar för att leverera paketen uppstår ett dilemma. Enligt Åsa Wilcox, som menar att både Tullverket och PostNord har tagits på sängen av de stora volymerna paket, finns det “en gräns för vad man klarar av”. I brist på andra alternativ får därför den felaktiga momshanteringen fortsätta.

LÄS ÄVEN: Kommer PostNord att överleva Kina-posten?

En mer långsiktig lösning skulle enligt Svd kunna vara att PostNord får dispens och därmed en formell rätt att inte ta ut moms.

- Vi måste framför allt hitta en långsiktig lösning men fram till dess behöver vi kanske också diskutera någon sorts dispens. Men det skulle kunna bli ett problem i nästa led om fler postoperatörer vill ha dispens.

"Kanske en deklarationsapp"

Tullverket håller just nu på att undersöka hur andra länder har agerat i Kina-frågan.

– Om cirka tre år hoppas vi att det finns en gemensam digital lösning på plats för hela EU. Fram tills dess handlar det bland annat om breda informationsinsatser och vidareutbildning av Postnords deklaranter, men också om fler kontroller och att försöka hitta ett enkelt sätt att göra rätt för de här lågvärdesändningarna. Kanske en deklarationsapp, säger Wilcox.

Annons

"Följer instruktioner till punkt och pricka"

PostNord håller inte med om att logistikföretaget skulle ha agerat felaktigt i hanteringen av de hundratusentals paket som kommer från Kina till Sverige varje dag.

LÄS ÄVEN: Hundratusentals paket från Kina till Arlanda - varje dag

- Vi följer till punkt och pricka de instruktioner som Tullverket har givit oss för hur vi skall hantera de paket som anländer till Sverige i våra system. Det är ju också Tullverkets uppgift att övervaka att så är fallet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på PostNord.

Privatpersoner som beställer hem paket från Kina behöver enligt Svenska Dagbladet inte betala tullavgift ifall försändelsens värde understiger 1 500 kronor, men moms ska alltid betalas.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!