Apotea och Bygghemma prisas för tillväxt och logistik

Apotea, Bygghemma och Byggmax fick även de ta emot priser på Svensk Handels detaljhandelsgala.

Skincity var inte den enda e-handlaren som gick hem med ett fint pris under Retail Awards 2016. Bygghemma vann Årets logistiksatsning då man ska ha gjort lyckade förbättringar på området och nu sägs ha en väloljad lösning på plats.

- Här är företaget som genom en målmedveten och genomtänkt satsning på logistiken har lyckats lyfta sin verksamhet – från lätt svajig till kontrollerad. Med ett unikt upplägg sker leveranserna nu till kunden på kortare ledtid och med högre kundanpassning och detta dessutom med bibehållen lönsamhet, skriver juryn om Bygghemmas vinst.

Annons

"Oerhört stolt över utmärkelsen"

Nätapoteket Apoteas fantastiska tillväxt gjorde även att de fick priset Årets Tillväxtföretag. Extra imponerande är vinsten då man slogs mot Daniel Wellington och XXL.

- Jag är oerhört stolt över utmärkelsen. Vi på Apotea gör vårt bästa varje dag och blir otroligt glada över den här typen av erkännande för vårt hårda arbete, säger Pär Svärdson, VD för Apotea.

Juryn trycker på att Apotea ändå är så pass unga i branschen och att man gjort apoteket intressant samtidigt som man förenklar för kunderna.

- En imponerande tillväxtresa för ett företag i en bransch som först under senare år tagit klivet ut på webben. Årets Tillväxtföretag har varit tidigt ute med att skapa en modell som både pressar priserna och förenklar livet för kunderna, som drivit nya kundbeteenden och som fått något ganska alldagligt att kännas intressant,  skriver juryn om Apotea.

Byggmax som allt mer satsar på nätet, och nyligen köpte Skånska Byggvaror, fick även ta emot pris för Årets totala köpupplevelse. Priset motiverades bland annat med att "i en bransch med traditionellt låg aktivitet online är denna aktör banbrytande och har lyft kundupplevelsen till en ny dimension".

Annons