Boozt, Bonprix och Bokus stod emot BF-trycket

1 av 4 e-handlare fick problem på Black Friday.

Av 50 e-handelssajter upplevde 26 procent nedtider, eller kraftiga störningar, under Black Friday. Störningarna kunde vara i mellan 4 och 35 minuter, och under tiden de pågick kunde alltså inga kunder handla.

Sajter tog time out under mätningen 

Det konstaterar webbtjänsten Apica, som i sitt årliga “Apica Web Performance Index” mäter hur pass bra de svenska webbutikerna klarade anstormningen från kunderna under årets största shoppingdag på nätet.

Annons

- ”Nedtid” definieras som att hela sajten ligger nere, eller att svaren i mätningen är så långsamma att webbläsaren får time out innan sidan är klar, förtydligar Apicas nordiska marknadschef Andrea Svanberg i ett mejl till Ehandel.se.

Enligt Apica kan en timmes driftstopp innebära miljoner i utebliven vinst, samtidigt som en förbättring av laddningstiden från 8 till 2 sekunder kan öka konverteringsgraden med upp till 74 procent. Enligt en undersökning från Apica lämnar 40 procent av kunderna en sajt om det tar mer en tio sekunder för den att laddas upp.

Har ändrat sitt sätt att mäta

Även förra året konstaterade Apica att en betydande andel av e-handelssajterna saktades ner under Black Friday, men efter en uppföljande undersökning i samband med mellandagsrean ifrågasattes Apicas siffror av en del e-handlare. Det här året har Apica valt att mäta sidornas prestanda på ett lite annorlunda sätt.

LÄS ÄVEN: Var femte e-handelssajt segade under Black Friday

LÄS ÄVEN: E-handlare ifrågasätter långa svarstider - mätmetod ändras

- Vi mäter på samma sätt som förra året men vi har dock justerat hur vi hanterar tredjepartslänkar som till exempel Facebook, Twitter och Analytics. Under förra årets mätning var det ett par sajter vars tredjepartslänkar drog upp deras svarstider ganska rejält (och de blev då lite missvisande då sådana länkar inte alltid behöver påverka användarupplevelsen). I år har vi i mätningarna genomgående “blockerat” långsamma tredjepartslänkar, som just kan påverka resultaten på ett missvisande sätt för enskilda sajter, skriver Andrea Svanberg.

8 av 50 nådde global standard

Black Friday visade i år upp en rejäl ökning, både vad gäller intäkter och antal order, vilket förstås ledde till större påfrestningar på e-handlarnas sidor. Apica konstaterar att endast åtta av de undersökta sajterna laddades inom tre sekunder, vilket enligt företaget är en “global standard för acceptabel svarstid”.

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Annons

Andrea Svanberg menar dock att merparten av e-handelssajterna förbättrade sina svarstider under årets Black Friday, även om en del fortfarande hade problem med förhöjda svarstider.

- Troligen på grund av att Black Friday i år hade betydligt större trafik så var det fler sajter som upplevde nedtid periodvis på grund av hög belastning - något som inte påverkas av vilket sätt man mäter på, utan ligger sajten nere så får man inget svar helt enkelt, skriver hon.

I Apica Web Performance Index har totalt 200 e-handelssajter i USA, Storbitannien och Sverige undersökts. De fem e-handlare som lyckades bäst med laddningstiden under Black Friday var enligt undersökningen Shopping4net, Boozt, Bonprix, Bokus och ASOS.

Annons