Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor

Ökade med nära 100 miljoner.

För ungefär ett år sedan berättade Andreas Koschnike, vd för e-handelsföretaget Caliroots, att bolaget hade varit lönsamt sett till de 12 senaste månaderna. Företaget såg alltså ut att till sist vara på väg mot svarta siffror, och Koschnike passade i samma veva på att sätta omsättningsmålet för 2017 till 400 miljoner.

LÄS ÄVEN: Caliroots lönsamt - efter tillväxt på 60 procent

Annons
Annons

Men i en färsk årsredovisning från företaget framgår det att koncernen Californian Roots, som ligger bakom Caliroots, omsatte 370,5 miljoner kronor under 2017. Bolaget missade alltså sitt mål på 400 miljoner, men fick ändå till en rejäl ökning från 2016 års 279 miljoner.

Försämrat resultat 

Samtidigt får Caliroots vänta ett tag till på att de svarta siffrorna ska uppenbara sig i en årsredovisning. Under helåret 2017 slutade e-handelskoncernens resultat på minus 9,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 8,5 miljoner året innan. Företaget ser dock positivt på 2018, som hittills har fört med sig både en ny superomni-butik och ett eget klädmärke.

LÄS ÄVEN: Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

Californian Roots omfattar totalt tre olika sajter och ett antal fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Berlin. Den absoluta merparten av omsättningen kommer från bolaget Caliroots.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!