Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till
Inte lätt att expandera
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Framtidstron sjunker.

ANNONS

I januari kom en sammanställning från PriceRunner som visade att e-handlarna hade fått en förbättrad framtidstro och syn på nuläget. Enligt undersökningen ser nätbutiker positivt på onlineförsäljningens utveckling under de kommande 12 månaderna.

LÄS ÄVEN: E-handlarna rekordoptimistiska: "Amazonspöket mindre skrämmande"

Men den positiva inställningen bland e-handlare verkar bara ha varit tillfällig. I september rapporterade branschorganisationen Svensk Handel att framtidsförväntningarna bland e-handlarna fortfarade är högre än bland butiksförsäljarna, men att e-handlarnas förväntningar utvecklas åt motsatt håll och minskar. Och nu meddelar Svensk Handel att e-handlarnas optimism har sjunkit igen.

LÄS ÄVEN: E-handeln tappar: "Svårt att få till lönsam e-handel"

Oroar sig för framtiden

Trots en positiv glimt av framtidstro i januari, kom ångesten och februari snabbt. E-handlarnas framtidsindikator ligger kvar på en tydligt positiv nivå, jämfört med butikernas. Men samtidigt sjunker den. Enligt Karin Johansson som är vd på Svensk Handel, handlar e-handlarnas oro främst om att kunna expandera och utveckla sina företag, då e-handlarna känner en utmaning i att hitta rätt kompetens när de vill anställa nästa medarbetare.

– Detaljhandeln står mitt i en stor strukturomvandling där kunderna handlar alltmer på nätet. Svenska e-handlare har självförtroende och ser ljust på framtiden. Samtidigt kan utmaningar att hitta rätt kompetens bromsa viljan att expandera och anställa nästa medarbetare, säger Karin Johansson i ett pressmeddelnade.

E-handlarnas "fattigaste" månad

Svensk Handel meddelar idag att e-handlarnas framtidsindikator föll med 1,9 enheter, till 107,3 nu i februari. Men februari är, och har varit, en ganska jobbig månad för e-handlare ett tag. Februari betraktas som årets fattigaste månad för konsumenterna, och även årets "fattigaste" månad för e-handlare. 

- I e-handelsvärlden är februari den sämsta månaden och har länge varit det, sa Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Håll i er - nu dalar försäljningen rejält inom e-handeln

Dela artikeln: