Din mobilsida är snart den du rankar på hos Google

Har du inte lagt kärlek på din mobilsajt så kan du hamna i trubbel.

Alla har förstås hört om "mobile first" och att vi går mot, eller redan har tagit steget in i, en helt mobil värld. De flesta e-handlare minns förmodligen Mobilegeddon som fick många e-handlare att mobilanpassa sin sida.

Mobilegeddon påverkade inte svensk e-handel och i Ehandel.se Analytics noterade vi en mycket liten effekt på e-handlares trafik. SEO-experten Christian Rudolf gav senare bevis för att svenska e-handlare helt enkelt anpassat sig i tid till förändringen.

Annons

Nästa steg i mobile first

Google såg helt enkelt den mobila trafiken öka och tvingade e-handlare att anpassa sig. Nu kommer nästa steg i utvecklingen. Google meddelar att de allra flesta idag söker via en mobil enhet. Sökjättens indexering av alla världens webbsajter fokuserar dock kring desktop-versionen eller den varianten av sidan du ser på en stationär dator.

Detta berättar Google nu att man kommer att ändra. Istället för att använda desktop som bas så kommer sökjätten att kolla på den mobila versionen av sidan först.

Mobila sajter bestämmer rankingen

Google ska redan ha börjat experimentera med att bygga sitt index utifrån de mobila sidorna. De mobila sidorna ska bli den primära källan till hur Google rankar olika sajter. En utveckling som bör vara av intresse för e-handlare.

- Vi förstår att detta är ett stort skifte i vår indexering och det är något vi tar på allvar. Vi kommer att fortsätta att noggrant experimentera småskaligt under de kommande månaderna och vi kommer att skala upp denna förändring när vi är säkra på att vi har en bra användarupplevelse, skriver Googles produktchef Doantam Phan.

Sökföretaget har redan sett några svaga punkter där e-handlare och andra sajtägare kan hjälpa till vid övergången, eller snarare fixa saker så att man inte blir "straffad" i vanligt Google-manér.

Först och främst meddelar Google att om man har en responsiv sajt där koden är samma för desktop och mobilt så behövs inga ändringar göras. De som inte har en mobilsida alls påverkas inte heller, men bör förmodligen fundera på att mobilanpassa.

Separat mobilsajt kan bli problem

De som har en separat mobilsajt, alltså en som inte delar kod med desktop-varianten, varnas av Google. För att inte hamna i trubbel bör man se över hur sidorna är uppbyggda och Google ger några tips här på sin blogg.

De småskaliga testerna av ett mobilt index ska så småningom rullas ut överallt. Med tanke på att svenska e-handlare visat sig mycket duktiga på att anpassa sig till den mobila framtiden så bör inte denna övergång vara alldeles för dramatisk. Det kan dock vara läge att kontrollera så att all viktig information, som ens sida rankar på, är med både på desktop-versionen och mobilvarianten.

Annons

- En nackdel med detta är att Google fortfarande är beroende av mycket text för att förstå en sida. Det betyder att i många fall så kommer mobilsidor att behöva lika mycket text som desktop-sidan. Givet hur liten mobilens skärm är, så är det en UI-utmaning för många företag, säger Christan Rudolf när vi frågar honom om denna förändring.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!