Exklusiv spaning: SXSW – så kan framtidens e-handel se ut

Christoffer Börjesson på Fastighetsägarna har besökt techmässan SXSW för att bland annat kolla in det senaste inom e-handelslogistiken. Här delar han med sig av sina spaningar från konferensen i USA.

Under 10 dagar varje år samlas nästan en halv miljon människor i Austin för att delta i en av världens främsta konferenser (eller festival i vissas ögon) om det nyaste inom allt ifrån teknologi till framtidsfrågor runt musik och film. South by Southwest, SXSW, är inte bara stort bland teknik, film och musikintresserade. De senaste åren har samtalspaneler och presentationer omfamnat allt ifrån utbildning och stadsutveckling till transport, mat, handel och sociala medier. På scen har personer som Barack Obama, Melissa Gates och Elon Musk deltagit och techbolag som Google, Apple, Facebook, Youtube och Uber finns på plats.

En av de stora utmaningarna för städer, handeln och fastighetsbranschen i den digitala tidsåldern är att hantera de enorma ökade volymerna av paket. CaiNiao, Alibabas logistikplattform, presenterade på årets SXSW sin plan för att hantera 50 miljarder paket varje år (att jämföra med PostNords 100 miljoner paket årligen). Deras största utmaning är under ”Singles day” då en miljard paket ska hanteras och levereras under 24 timmar.

Annons

Leveranslösning för alla inblandade

Kunderna i Kina är verkligen kräsna i dag. Detta eftersom de genom över 1 miljard e-handlare via mobilappar som Alibaba och WeChat kan förvänta sig leverans samma eller nästa dag. De kan till och med få färsk mat och frukt inom 30 minuter. CaiNiao tvingades att ta fram en egen samverkansplattform för att kunna hantera handlare, lagerlokaler, distribution, logistik, transportfordon och användare. Där erbjuds en hel infrastruktur av leveransfordon på marken samt drönare, olika logistiksystem som kylda och varma pickups till hemmet, paketsystem och ”urbana pakettorn” som kan hantera paket mitt i städer. Användaren kan se sina leveranser och smidigt ändra dem till andra platser i sin app.

Användaren kan också prata med en AI-assistent om hantering av leveranserna om hon elelr han inte vill använda appen. Chaufförerna får information i realtid om hur de ska åka och exakt information om leveranssätt. De har även information om var de kan dricka vatten gratis. Lösningen tillgodoser, möter och utvecklar alltså både gentemot användarens, företagets och budbärarens behov.

Det saknas en aktör som kan erbjuda en hel infrastruktur för att hantera allt från lägenhets- och fastighetsboxar till fastighetsnära samt urbana lösningar. Med stor sannolikhet är det en stor aktör med både högt utvecklad teknologi och kapital som kan och kommer att ta helheten. Hos Amazon och Alibaba drivs detta från handeln med en förlängd
arm rakt in i sitt erbjudande. Hur detta ska möjliggöras i Europa utan lika starka e-handelsaktörer kan man fråga sig. Jag hoppas att den samverkan som vi på Fastighetsägarna försöker bjuda in till är ett steg på vägen för att lyckas vara förebilder och själva äga forumet.

Men alla bor ju inte i stan...

Överallt diskuteras storstäders utmaningar att hantera handeln, men det innebär inte att man får glömma att en tredjedel av mänskligheten inte kommer att bo i städer framöver heller. I Kina innebär det att över 300 miljoner människor fortsatt kommer att bo i byar som kan vara långt ute vid kusten eller högt uppe bland bergen. Där måste människor vandra i flera timmar för att handla, skaffa vatten eller andra förnödenheter där transporter kan ta över ett dygn att få fram. Hur lockar man då människor att arbeta med detta?

Här har CaiNiao gjort ett försök och arbetat med att lyfta upp postmannen som en superhjälte. Överallt i kinesiska städer finns annonser om hur den hårt arbetande postmannen kämpar för att erbjuda invånare den service de förväntar sig. I CaiNiaos app får budbäraren en profil med vilka och hur många leveranser de gör, de vanligaste leveranserna erbjuds först till dig som användare och du kan här ge din budbärare beröm. De får inte dricks som i USA, men fler jobb tack vare bra betyg.

Retail som upplevelse

SXSW har även ett stort fokus på retail. Walmarts CTO, Jeremy King, var på plats för att prata om varför butiker fortfarande spelar en väldigt viktig roll i detaljhandelns e-handelsstrategi. Kohl hade en intressant diskussion om hur de använder artificiell intelligens för sina varuhuskedjor och på så sätt ökar sin försäljning. Nike och även Lululemons CEO, Calvon McDonald, lyfte upp varför mode och streetwear nu växer mer än alla andra modekategorier. Macys affärsutvecklingschef pratade om vikten av kundlojalitet och att än mer använda ambassadörer med rätt sorts profil för varumärken.

Att förstå retail och fastighetsbranschens synergi handlar mycket om att förstå hur retail önskar använda butiksytor framöver och hur de arbetar med dem idag. Det bästa exemplet gav Paige Mycoskie med sitt varumärke, Aviator Nation. Hon började med en popup i Venice Beach där hon testade kläder hon själv gillade. Hon behövde sedan en egen butik men ville även kombinera det med sitt intresse för musik. Så hennes butik blev en plats som erbjöd en musikstudio och en livescen där hon anordnade event där lokala företag kunde bjuda på nya typer av öl, mat, och så vidare. Hon utvecklade en popup till att bli en del av en ny kultur där hela varumärket med kläder och helhetsupplevelsen - snarare än handeln av varor - är i fokus.

Ytan blir också en mötesplats där varumärken och företag kan möta sina kunder för att förstå vilka de är och vad de gillar. Förutom kläderna behöver de förstå kundernas livsstil, vilket självklart utvecklar varumärket och dess produkter och tjänster. Eller så kan man göra tvärtom så som Amazon gjort i sin ”Four star store” - en fysisk butik med alla varor som har fått 4 stjärnor av kunder på Amazon. Hit kommer många besökare varje dag för att få en bild av vad andra personer gillar för produkter.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten öppnar en helt ny typ av fysisk butik

Hur skapa bra handelsavtal?

Vi står inför en global och digital handel som förändrar hur värde skapas i olika affärsmodeller, där användarens data om handeln blir annonsintäkter. Marknadens mekanismer, så som konkurrens där dominanta bolag utnyttjar sin position mot användare och andra aktörer, riskerar att leda till en svag innovation kring utbud och självklart en prispress som inte alla mäktar med att följa med i.

Att bygga en digital ekonomi handlar mycket om att sätta värderingar i hur data används och inte används. Ur ett globalt perspektiv kommer övriga länder att ha svårt att skapa dessa handelsavtal med Kina. Därför måste Japan, USA, EU och Sydamerika bli starkare, och möjligtvis arbeta tillsammans. En som dagligen arbetar med detta är EU-kommissionären Margrethe Vestager, som driver regleringen kring att hantera den fria marknaden med demokratiska värderingar för att skydda medborgare i den digitala ekonomin. Under SXSW beskrev hon arbetet om att säkerställa en marknad i balans, då hon i jämförelse med exempelvis Warren som önskar att bryta upp bolag som Google, Amazon och Facebook, ser att detta bör vara den absolut sista utvägen.

LÄS ÄVEN: Hon vill stycka upp Amazon i flera delar

Vill skapa bättre förutsättningar

För oss på Fastighetsägarna har retail blivit en så mycket större del av vår affär än vad vi hade kunnat tro bara för några år sedan och det gäller att vi både följer med i utvecklingen, men som sagt även är med och bidrar till den. Vi måste se till att vi som bransch tar ansvar och tillsammans med andra aktörer och användare skapar rätt förutsättningar för framtiden – fastighetsägarens nya verklighet!

LÄS ÄVEN: E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen

Annons