E-handeln går som tåget – men 10 000 anställda får gå

Butiksdöden får stora konsekvenser för amerikanska Macy’s. Nu ska kedjan satsa på omnikanal.

Den amerikanska butikskedjan Macy’s har de senaste åren brottats med den verklighet där det är allt svårare att få fysiska butiker att gå runt - samtidigt som e-handeln ständigt slår nya rekord. Tidigare i höstas meddelades att 100 av kedjans över 700 butiker ska läggas ner i brist på lönsamhet.

Nu framkommer att nedläggningarna kommer påverka uppemot 4000 av företagets anställda - och att ytterligare 6000 kommer att få sluta som följd av en “intern omstrukturering”. Totalt berörs alltså 10 000 anställda av de åtgärder som kedjan vidtar som en följd av de fysiska butikernas kräftgång.

Annons

E-handeln slog nya rekord under 2016

Paradoxalt nog så går företagets e-handel som tåget och 2016 avslutades med en tvåsiffrig procentuell ökning för onlineförsäljningen. Företaget intog även sjätteplatsen på Internet Retailers lista över världens 500 mest pålitliga e-handelsföretag och e-handelns försäljning beräknas ha ökat med totalt 15 procent sedan 2014.

Satsar på omnikanal

Ändå går det inte runt. Under de två sista månaderna av 2016 minskade den totala försäljningen med 2,1 procent som en följd av de fysiska butikernas kräftgång. Och i de butiker som blir kvar kommer företaget ta till ett nytt grepp - omnikanal.

- Våra omnikanalstrategier fortsätter att utvecklas baserat på förändringarna i kundernas inköpsbeteenden, med fokus på köp på nätet, plocka upp i butiken och mobilköp. Dessutom har vi investerat i och utvidgat vår kunddata och vårt analysteam, som ska hjälpa till att driva våra nya marknadsföringsstrategier under 2017, säger Macy’s VD Terry Lundgren till Internet Retailer.

Annons