E-handeln med Barn & Leksaker är en bergochdalbana

Barnen får inga leksaker i februari?

Vår analysavdelning har varit i farten igen. Denna gång har de tittat på hur de största branscherna inom svensk e-handel utvecklar sig över årets månader. Är det så att allt säljer bra under julhandeln? Finns det några andra toppar utöver december?

Om vi börjar med kategorierna Barn & Leksaker, Hemelektronik och Hus & Hem så ser vi att de två senare följer det generella mönstret, med en stigande graf mot slutet av året - men den första kategorin är alltså ett undantag.

Annons

Barn & Leksaker har förstås en topp i december, men jämfört med andra branscher så är försäljningen mycket mer skakig sett över årets månader. I februari så verkar till exempel Sveriges barn få gå utan några nya leksaker och julhandeln med dessa produkter börjar mycket tidigare än i de andra branscherna.

LÄS ÄVEN: E-handeln ökar 10 Mdkr - barnprodukter stora vinnaren

Mode hett under sommaren

Går vi över till att kika på några andra stora branscher, som till exempel Kläder & Mode, Skönhet och Sport & Fritid, så är det ännu en gång en specifik bransch som står ut.

Kläder & Mode har som vi kan se en förväntad topp i december men även en rejäl ökning inför sommaren. Vi ser även att dessa tre mode-relaterade kategorier ligger under branschsnittet i just december. Detta medan Barn & Leksaker samt Hemelektronik ligger över snittet i december. Det är dock tydligt att december är en mycket bra månad, nästan oavsett vad man säljer.

Datan kommer från vår analystjänst Ehandel.se Analytics som mäter runt 400 e-handlares verkliga transaktionsdata. Snittet i graferna ovan är beräknat på samtliga medlemmar i Ehandel.se Analytics, inte bara de kategorier som är med i undersökningen.

Annons
Annons