E-handelsleverantörens rekord – 570 butiker på 30 dagar

"Handlar om att reagera snabbt".

Bara för någon månad sedan meddelade e-handelsleverantören Quickbutik att de hade passerat sin milstolpe, och mätte 1000 aktiva e-handelsbutiker. På tre år hade företaget alltså gått från noll till över 1000 svenska kunder. 

LÄS ÄVEN: E-handelsleverantören firar över 1000 butiker på tre år

Annons

Nu rapporterar företaget att de har slagit sitt "all-time rekord" igen och fått in 570 stycken e-butiker på 30 dagar. 

- Vi räknade först med att nå 1500 butiker om en och en halv månad, 15 mars, på vår årsdag, så vi blev minst sagt glatt överraskade över den stora tillökningen i januari. Vi har aldrig förr fått in så många kunder på så kort tid. Det är fantastiskt roligt, och vi har sedan länge strävat efter att komma upp till den här nivån. När vi i oktober passerade vår milstolpe med tusen butiker, insåg vi dels vilka förutsättningar vi kommer att ha i det nya året samt vilken påverkan vi kommer att kunna ha, säger Azddin Benberkan, grundare och vd på Quickbutik, till Ehandel.se

 Enligt Azddin är den stora ökningen en kombination av flera saker.

- Vår tillväxt är framför allt organisk, det beror på att vi lever och andas "word of mouth". Vi värnar om våra kunder och det resulterar i en positiv snöbollseffekt. Sen tror jag också att de som stått och funderat på nästa steg har vågat satsa i januari, det är en månad där flera allmänt ser över deras verksamhet och tar beslut.

Tictail är en del av resultatet

I slutet av november förra året skrev Ehandel.se om att e-handelsplattformen Tictail inte kommer att leva vidare. Trots att Shopify köpte upp bolaget så kommer plattformen ändå läggas ner den första april i år. Detta har också påverkat Quickbutiks resultat, menar Azddin.   

- När Tictail meddelade att de ska läggas ner, hamnade deras kunder i kläm. De fick egentligen två alternativ, att flytta till Shopify som köpt upp Tictail eller att välja något annat. Då var vi beredda på att slå till och signalera att vi också finns som ett alternativ. Jag tror egentligen att det var det allt handlade om, att reagera snabbt. Vi gjorde en kampanj speciellt utformad för de kunder som hamnat i kläm, och märkte snabbt en ganska stor våg kunder komma över till oss.

LÄS ÄVEN: E-handelsplattformen Tictail läggs ner den 1 april 2019

Siktar på att tredubbla omsättningen

I år siktar Quickbutik på att passera 12 miljoner kronor i omsättning. I jämförelse landade föregående räkenskapsår preliminärt på 3,8 miljoner kronor, då bolaget har ett brutet räkneskapsår som börjar i februari. E-handelsleverantören är alltså ingen uppstickare längre och växter stadigt.  

Annons

- Vi jobbar just nu på något stort som vi kommer att gå ut med snart. Utan att säga för mycket, så är det en av de största kommande nyheter och förändringar för hur man tänker plattform. Utöver nyheter, håller vi även på att flytta till större kontor och vi växer så det knakar i personalstyrka. Detta året vill vi ta in minst 5 personer till.

Annons